GPS skal motivere til motion

Udsnit af Endomondos site. Foto: Endomondo.

15.08.2008

Af Martin Hedal
Danske Endomondo lancerer i forbindelse med årets DHL-stafet i København et site på nettet, der ved hjælp af GPS-teknologi registrerer alt om turen rundt i Fælledparken.

Behovet for større fleksibilitet og lysten til gå helhjertet efter nye ideer fik de tre stiftere af Endomondo, Christian Birk, Mette Lykke og Jakob Jønck, til at forlade konsulentfirmaet McKinsey & Company. For et år siden satte de sig derfor for at finde på noget nyt og starte op for sig selv.

Deres professionelle viden om internettets og ikke mindst mobiltelefoniens potentialer kombineret med et stort engagement i idrættens verden resulterede i november 2007 i stiftelsen af Endomondo ApS.

På Endomondo.com vil private, klubber og virksomheder fra 1. september kunne måle, sammenligne og konkurrere i distanceidræt på tider, hastigheder, distancer m.m. via deres mobiltelefon med GPS – eksempelvis i forbindelse med DHL-stafetten 2008 i København.

Udbredelsen af mobiltelefoner med indbygget GPS er i hastig vækst, og Endomondo forventer, at tæt på alle solgte såkaldte high end- og mid end-mobiltelefoner til sommer næste år vil være udstyret med en GPS-chip.

Sjovere motion
Man tager sin mobiltelefon med GPS med ud på eksempelvis en løbetur, starter Endomondo-applikationen, trykker på start og trykker på stop, når man er færdig. Så går man hjem og analyserer turen eller konkurrerer mod venner, kolleger, klubkammerater eller sig selv, hvis det er det, man har lyst til. Derudover kan familien eller andre også følge ens løbetur live på computeren – hvis man eksempelvis deltager i et konkurrenceløb. Ud over det individuelle niveau kan man desuden deltage på et hold (eksempelvis en arbejdsplads eller en løbeklub) og udfordre andre hold.

Fleksibilitet gennem en åben platform og mange forskellige features er nøgleordet i Endomondos koncept:

”Det er visionen, at det bliver et mødested for alle på tværs af brands i forhold til mobiltelefoner og på tværs af foreninger og privatpersoner. […] Vi er meget bevidste om, at det er forskellige ting, der motiverer folk til at dyrke idræt. For nogle kan det at konkurrere med andre være enormt motiverende. For andre kan det være at sætte et mål for sig selv og konkurrere mod sig selv,” fortæller Mette Lykke.

Jakob Jønck supplerer:

”Der sker meget på nettet og i den mobile verden, og idrætten halter på mange punkter langt bagefter denne udvikling. GPS- og mobilteknologien giver nogle helt andre muligheder for at gøre det meget sjovere at dyrke idræt. Det var ikke noget, vi havde set, før vi gik i gang.”

Der dukker dog hele tiden nye koncepter op, og selv om Endomondo kommer først med sit produkt, er iværksætterne bag også klar over, at der skal smedes hurtigt:

”I og med at det bevæger sig hurtigt, og der er rigtig mange penge at hente i den verden, så er der jo også mange spillere. Og der er nogle spillere, som er temmelig store – blandt de allerstørste brands i verden. Så der er selvfølgelig en risiko for, at det ikke går, selv om vi tror meget på konceptet,” forklarer Christian Birk.

Basisprodukt gratis
Endomondos forretningsmodel bygger dels på annonceindtægter via bannerreklamer, dels på særlige individuelle virksomhedsordninger og dels på særskilt betaling for nogle af de tilknyttede features. Der kan eksempelvis være tale om betaling for live-tracking eller for at få professionel coaching. Basisproduktet er dog gratis:

”Det er vigtigt for os, at vores basisydelser skal være gratis tilgængelige. Vi tror også på det fra et forretningsmæssigt synspunkt. Vi gør det her tilgængeligt for alle, uden at de skal købe noget,” fortæller Jakob Jønck.

Et andet vigtigt ben i forretningsmodellen er et internationalt fokus. Jakob Jønck forklarer:

”Vi har et klart globalt fokus. Det er fantastisk at være i Danmark og bruge det som testmarked, men vi betragter det som et testmarked. Vi vil rigtig gerne hurtigt videre til andre lande.”

For at komme ud over landets grænser kræver det imidlertid noget mere kapital – og den kommer først, når Endomondo i løbet af efteråret har bevist, at deres produkt virker i Danmark.

Udfordringer - ikke barrierer
De tre iværksættere er optimistiske. De snakker ikke om barrierer, men om udfordringer. Livskvaliteten er mærkbart forøget, efter de er startet for sig selv, og de ser frem til lanceringen af den første version. Udfordringerne undervejs har de tre tacklet på sportslig vis:

"Jeg tror, folk fra idrætsverdenen har et forspring i forhold til at kaste sig ud i ting. Risikoen for at fejle holder folk fra at gøre noget, men det kan du ikke i sportsverdenen. Der er kun én, der vinder OL-guld, og der er rigtig mange, der ikke gør det, men som satser på det alligevel. Du satser hele dit liv i 10 år, og så ender du ikke øverst på præmieskamlen alligevel. Det er gamet. Viljen til altid at gøre sit bedste er rigtig god som iværksætter også,” understreger Christian Birk med hentydning til de tre stifteres første otte måneders iværksætteri uden løn.

De kommende måneder vil vise, om Endomondo får muligheden for at jagte guldet uden for Danmarks grænser.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

www.idan.dk benytter cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies, klik her.