It i idrætten har et stort potentiale

24.09.2008

Af Martin Hedal
Aarhus Universitet og flere kommercielle aktører samarbejder om et projekt, der skal indføre mere it-teknologi i dansk og international idræt.

De danske universiteter spiller nogle gange en stor rolle i udviklingen af nye produkter, der kombinerer sport og teknologi. Det sker eksempelvis i projektet ’I-Sport’. Forretningsudviklingsvirksomheden Mercon, der også er stærkt involveret i projektet ’GoalRef’ (tidligere portrætteret i Idans artikler om ’Idrættens Iværksættere’) og ’Invisible Game’ (udviklingsprojekt med eksempelvis boldspil uden bold), er en af fire kommercielle partnere, der ligeledes er involveret. Projektleder fra Mercon, Lone Husted, forklarer om ’I-Sport’:

”Formålet er at arbejde med de muligheder og udfordringer, der er i at udnytte it-teknologi i idrætten og sports- og motionsoplevelser. Det kan være hos potentielle motionister, aktive amatørudøvere, elitesportsfolk eller publikum til sportsbegivenheder.”

Kæmpe potentiale
I-Sport-projektet er et år gammelt og skal i juni 2009 munde ud i et konkret produkt i form af en prototype, som kan kommercialiseres. Projektets partnere udover Mercon er: Virklund Sport, Harrit og Sørensen, Zentropa Interaction, Arkitektskolen Aarhus, Active Institute samt Datalogisk Institut og Center for Idræt fra Aarhus Universitet. Lone Husted er glad for den brede kompetencemæssige sammensætning og ser frem til ikke mindst at bidrage med nytænkning til idrætten:

”Hvis der ikke var sådan nogle projekter her, så kom vi jo aldrig videre. Der er sket så meget med it, så man skal frem i banen, hvis man skal have det med i idrætten. Potentialet er megastort for it i idræt.”

It i idrætshallen
En af projektpartnerne, Virklund Sport, er varm fortaler for indførelse af mere it og nytænkning i skolernes idrætshaller. Det er et område, som Mercon også finder særdeles interessant, og her ligger et muligt output af I-Sport-projektet:

”Idrætshaller er jo ekstremt traditionelle i dag. Hvordan kan man få it ind i det og gøre det mere interessant for børn og unge at dyrke idræt og motion? Mercon ville gerne have, at udbyttet af ’I-Sport’ var, at der kom noget nyt til folkeskolen – et indlærings- og motionsfremmende modul med it. Der kan man tage fat fra nældens rod, når børnene starter i skolen. Man gør det sjovt og spændende, og de kan bruge det hele vejen op gennem skolesystemet,” siger Lone Husted.

Fokus er ikke kun på dansk idræt. ’I-Sport’ har et internationalt sigte, så samarbejdet mellem den danske universitetsverden og de danske virksomheder kan meget vel resultere i nytænkende it-produkter i eksempelvis tyske og svenske haller om et års tid, hvis prototypen viser sig kommercielt holdbar.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

www.idan.dk benytter cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies, klik her.