YOU RUN: Motionsinnovation skaber eksport

Idrættens Innovatører

13.11.2015

Af Martin Hedal
Nytænkende kombination af løb og velgørenhed skal skabe dansk eksportsucces. YOU RUN samlede 1,4 mio. kr. ind til velgørenhed i København i 2015, men det er kun den spæde begyndelse.

Godt 1.500 deltagere samlede 1,4 mio. kr. ind ved motionsløbet YOU RUN Copenhagen i maj 2015. Det var kulminationen på halvandet års hårdt arbejde i iværksættervirksomheden YOU RUN, som kombinerer motionsløb med velgørenhed på en ny måde.

Ved hjælp af teknologien fra indsamlingsplatformen BetterNow kan deltagerne i et YOU RUN-løb opfordre venner og bekendte til at støtte op om deres bedrift ved at donere midler til en velgørenhedsorganisation.

”BetterNow kunne godt tænke sig at lave deres eget løb, for erfaringen siger, at løb faciliterer indsamlinger rigtig godt. Det går godt i spænd at sige, at man løber mod et mål og samtidig støtte en god sag,” forklarer CEO i YOU RUN Carsten Jagerkilde.

Den personlige indsamling fra deltagernes side til et motionsløb er ifølge Carsten Jagerkilde et nyt fænomen – dog inspireret af britiske indsamlingsformer.

Innovation i centrum
YOU RUN er resultatet af et innovativt fokus, som Carsten Jagerkilde ellers har svært ved at få øje på i danske motionsløb og større foreninger, der arrangerer motionsløb:

”Innovationen sker i højere grad uden for de store klubber og foreninger. Det kan være i eventbureauer, som tager udenlandske koncepter ind, og det kan være sådan nogle som os, som selv føder en ide ud fra nogle rammer og forfiner det med teknologi. Jeg oplever ikke, at DAF, DIF eller DGI er innovatører, men når de ser noget, der har en vis størrelse, så har de også styrken til at forfølge det.”

Han ser en tendens til, at mange udenlandske, innovative og professionelle koncepter kommer til Danmark i denne tid. Et par eksempler er det farverige The Color Run og den belgiske motionsarrangør Golazos indtog på det danske marked. I Carsten Jagerkildes øjne skal vi dog huske, at det også kan gå den anden vej:

”Jeg forstår godt, at man i Sport Event Denmark, kommuner, idrætsorganisationer osv. bruger mange penge på at trække store events til Danmark, men måske overser vi, at vi på motionsområdet også er innovative i Danmark i så høj grad, at vi kan flytte det ud af landet.”

Europa er næste skridt
Både løb og velgørenhed er ifølge Carsten Jagerkilde stærkt konkurrenceprægede markeder, så for at vinde kampen om kunderne kræver det professionalisme og kommercielle arbejdsmetoder. Eksempelvis har YOU RUN indsamlet en del information om sine deltagere, og det kan være en konkurrencefordel på sigt:

”Markedsføring og kommunikation er ikke foreningernes stærke side. Ofte har de ikke indhentet tilladelse til at kommunikere næste års løb ud til deltagerne. Det starter forfra hvert år. Vi ved meget om deltagerne og kan med tiden kommunikere mere individuelt,” siger Carsten Jagerkilde.

I 2016 har YOU RUN igen en event i København, og næste skridt bliver europæiske storbyer. Carsten Jagerkilde drømmer om at få en markedslederrolle inden for den type løb:

”Vi tror på, at et innovativt motionsprodukt kan eksporteres. Det er et mål for os selv, men også en drøm, at vi hvert år kan lave min. fem løb på samme dag i Europa. Hver enkelt deltager føler, at man er en del af et større fællesskab, der måske samler 100 mio. kr. ind til velgørenhed,” forklarer han om ambitionerne.

I Danmark alene ser han på sigt YOU RUN være løbets udgave af Danmarks Indsamling med 20-30 velgørenhedsorganisationer involveret. I første omgang har YOU RUN indgået partnerskabsaftaler med fire organisationer, men flere kommer til i løbet af det næste års tid. 

Mere info

 
 

Artiklen om YOU RUN er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten. Læs mere om projektet.

Besøg Yourun.dk
Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

www.idan.dk benytter cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies, klik her.