Skoler og idrætsforeninger samarbejder om at gøre flere børn aktive

Børn løber. Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

09.11.2016

Af Anna Rex Wittig
En ny undersøgelse fra CUR konkluderer, at konceptet ’Åben Skole’ har fat i mange foreninger, men der er forskel på, hvor højt skoler og foreninger vægter samarbejdet.

Mange folkeskoler og idrætsforeninger har engageret sig i skolereformens Åben Skole-koncept, som skal skabe samarbejde på tværs af skoler og lokalsamfund ved at give eleverne større kendskab til foreningslivet og lade foreninger bidrage til deres læring i skoletiden.

Det viser en ny undersøgelse af Center for Ungdomsstudier (CUR), som bl.a. peger på, at i alt 36 pct. af eleverne angiver, at de er blevet undervist af en træner fra en idrætsforening i løbet af skoleåret, og mere end hver fjerde elev starter til den idrætsgren, de bliver introduceret til i skoletiden.

Ifølge undersøgelsen tegner resultaterne derfor et billede af, at Åben Skole er en oplagt satsning i forhold til at udbrede kendskabet til forskellige idrætsgrene.

På tværs af klassetrin starter eleverne typisk til de ’traditionelle’ idrætsgrene, efter de har mødt dem i skolen, hvilket gælder 68 pct. Men der tegner sig også en udvikling i forhold til små og mere nicheprægede idrætsgrene, som hver tredje elev starter til. Blandt 9. klassetrin gælder det størstedelen med 54 pct. mod 46 pct. af eleverne, som vælger en af de mere traditionelle idrætsgrene som fodbold og håndbold.

Rapporten bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt 4.286 skoleelever i oktober 2015 og 3.003 elever i maj 2016 for 3., 5., 7. og 9. klassetrin.

De små idrætter skal bringes i spil
Men undersøgelsen peger også på en række udfordringer. Der er en stigende polarisering blandt de skoler, som forsøger at integrere idrætsforeningerne i skoledagen, og de skoler, som ikke prioriterer idrætsforeningerne, men har meget andet end bevægelse på dagsordenener i skoledagen.

Det betyder, at nogle elever vil opleve skoledagen som lang og stillesiddende og i mindre grad får positive erfaringer med krop og bevægelse. Samtidig er der foreninger, der ikke oplever, at det er værd at investere i skolesamarbejdet, mens andre gør det målrettet.

Endelig er der ofte tilbøjelighed til at satse på de velfungerende og store idrætsforeninger, når samarbejde med skolerne skal i gang, men ifølge undersøgelsen kan man med fordel også tænke de mindre foreninger med i Åben Skole-aktiviteterne og dermed bringe niche-idrætterne i spil. Økonomi er en begrænsning for de små foreninger, og undersøgelsen anbefaler derfor, at gennemsigtighed, enkelthed og klare kriterier for tilskud fra kommunernes side er vigtigt, hvis man vil give de små idrætter mulighed for at være med i Åben Skole.

Rapporten indgår som en del af et udviklingsprojekt ’Skole og foreningsliv i bevægelse’, som arbejder for et tættere samspil mellem skole og foreningsliv, og for at flere børn får glæde af at bevæge sig i skolen og foreningslivet. Projektet er et samarbejde mellem CUR, DGI og DIF og modtager støtte fra Nordea-fonden.

Leder for CUR, Søren Østergaard, og Kirsten G. Juul står bag den nye rapport.

Læs mere

 
 
Se rapporten fra CUR her

Se også Nordea-fondens videointerview med Søren Østergaard
Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

www.idan.dk benytter cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies, klik her.