De store fitnesskæder står stærkest i hovedstadsområdet

Fitness. Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

04.01.2017

Af Anna Rex Wittig
De store kæders medlemmer er hovedsageligt fra Region Hovedstaden, mens Foreningsfitness og mindre kommercielle centre står stærkt i de jyske regioner. Det viser notatet ’Danskernes fitnessvaner og brug af kommercielle idrætstilbud' fra Idrættens Analyseinstitut.

(Opdateret 6. januar 2017)

Når voksne danskere dyrker idræt i et kommercielt fitnesscenter, så foregår det for langt størstedelen i en af de store kæders centre som Fitness World eller Fitness dk.

Men der er stor forskel på, hvordan medlemmerne fordeler sig geografisk i landets fitnesscentre. Region Hovedstaden er stærkt overrepræsenteret i de store kæders medlemsregistre i Fitness World og Fitness dk, mens et flertal af medlemmerne i øvrige kommercielle fitnesscentre og Foreningsfitness er fra de jyske regioner.

Det viser notatet ’Danskernes fitnessvaner og brug af kommercielle idrætstilbud' fra Idrættens Analyseinstitut, som tegner et billede af fitnessbranchen med afsæt i data fra idrætsvaneundersøgelsen ’Danskernes motions- og sportsvaner 2016’.

Mens 51 pct. af medlemmerne i Fitness World og Fitness dk bor i Region Hovedstaden, gælder det blot 22 pct. af medlemmerne i de øvrige kommercielle fitnesscentre og 16 pct. af medlemmerne af Foreningsfitness (16 pct.).

Omvendt er de øvrige kommercielle fitnesscentre (typisk enkeltstående centre eller mindre kæder) og Foreningsfitness stærkt repræsenteret uden for hovedstaden og især i Jylland. En stor andel af deres medlemmer er fra Region Midtjylland, men Foreningsfitness står også forholdsvist stærkt i Region Syddanmark med en fjerdedel af deres medlemmer bosiddende i den del af landet.

Figur 1:Store geografiske forskelle blandt centrenes medlemmer
Artikel 2 Figur 1

”I forhold til medlemmernes geografiske fordeling skal man naturligvis have in mente, at Fitness World er den klart største fitnessudbyder i Danmark, og at kæden derfor stadig har mange medlemmer i f.eks. Region Midtjylland, selvom regionen kun tegner sig for en mindre del af kædens samlede kundegrundlag," siger Trygve Laub Asserhøj, som er analytiker hos Idrættens Analyseinstitut og forfatter til fitness-notatet.

"Ikke desto mindre er det tydeligt, at de mindre centre er bedst repræsenteret i Midtjylland, mens Foreningsfitness har godt fat i Jylland generelt."

Fitness World er den største aktør på fitnessområdet
Knap en fjerdedel (24 pct.) af de adspurgte voksne danskere er medlem af et kommercielt fitnesscenter, og med 12 pct., der angiver, at de er betalende medlemmer i Fitness World, er det den kæde med flest voksne danskere i deres medlemsregister.

Fitness dk står ifølge undersøgelsen for 4 pct. og Loop Fitness for 2 pct., mens 8 pct. voksne danskere er medlem i andre kommercielle centre. Endelig har 7 pct. af de voksne danskere tegnet medlemskab til et foreningsdrevet fitnesscenter. 

Figur 2: Fitness World er den største spiller på markedet
Artikel 2_figur 2

Fitnesscentrene tiltrækker forskellige målgrupper
Ser man på kønsfordelingen i de forskellige typer af fitnesscentre, er der ikke den store forskel. Der er dog generelt lidt flere kvinder i private/kommercielle centre end mænd, og det gør sig også gældende i både Fitness World, Fitness dk, de øvrige kommercielle centre samt foreningsfitness

Gennemsnitsalderen er derimod mere varierende. De yngste medlemmer finder man i Fitness World, hvor gennemsnitsalderen er på 35 år, mens den i Fitness dk er 42 år. Med en gennemsnitsalder på 48 år og 49 år i henholdsvis Foreningsfitness og andre kommercielle fitnesscentre har disse centre de ældste medlemmer.

”Gennemsnitsaldrene i forskellige typer af fitnesscentre understreger, at deres tilbud henvender sig til forskellige målgrupper. De store kæder har godt fat i storbyens unge voksne og travle småbørnsforældre, mens mindre centre og især Foreningsfitness henvender sig til en mere moden brugergruppe i forhold til aktiviteter og indhold – og altså i særlig grad i forhold til beliggenhed af centrene,” siger Trygve Laub Asserhøj.

Læs mere

 
 
Læs mere om danskernes fitnessvaner i notatet 'Danskernes fitnessvaner og brug af kommercielle idrætstilbud'.
Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

www.idan.dk benytter cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies, klik her.