Michael Payne kommer til Danmark

01.09.2005

Af redaktionen
Idrættens Analyseinstitut har inviteret en af verdens førende og mest erfarne eksperter i tv- og sportmarketing til landet. Som marketingchef for IOC har Michael Payne om nogen været med til at udvikle sporten til en branche med milliardomsætning.

En af verdens førende kapaciteter i sportmarketing og tv-rettigheder, Michael Payne, er topnavnet, når det nyetablerede Idrættens Analyseinstitut, Idan, holder topmøde for idrætten og dens kommercielle og offentlige partnere på konferencen 'Dansk idræt i en anden liga' om idrættens rolle i oplevelsesøkonomien den 28.-29. november i Atletion i Århus.

Mens den danske 'sportsindustri' ikke syner af voldsomt meget i forhold til mega-events, topfaciliteter, specialiserede uddannelser og topprofessionelle ligaer og klubber i andre lande, har Michael Payne som marketingchef for den internationale olympiske komité (IOC) fra 1983 til 2004 i den grad haft en finger med i spillet i sportens hastige udvikling til en branche med milliardomsætning og tusindvis af arbejdspladser.

Payne overtog posten som IOC's første marketingchef i 1983 på et tidspunkt, da IOC havde en svindende formue på 200.000 dollars og vanskeligt ved at finde olympiske værtsbyer. Da han forlod posten igen efter OL i Athen i fjor til fordel for en konsulentrolle i motorsportens Formel 1 cirkus, havde de olympiske lege udviklet sig til verdens suverænt største 'event' med tv- og globale sponsoraftaler for over 3,5 mia. kr. i hus for OL i 2012 allerede i dag.

Holder fast ved værdierne 
For mange idrætsgrene og nationale olympiske komitéer er OL-pengene decideret livsnødvendige. Men trods kommercialiseringen har Michael Payne altid fastholdt, at legene havde særlige værdier, som skulle beskyttes som forudsætning for legenes kommercielle værdi.

Derfor har IOC eksempelvis altid solgt tv-rettigheder til landsdækkende kanaler og altid haft reklamefrie arenaer. På konferencen i Århus holder Michael Payne to oplæg, hvor han blandt andet kredser om den balance i samarbejdet mellem idrætten, offentlige myndigheder og kommercielle partnere, som skal er en forudsætning for sportens vækstpotentiale. Det ene oplæg bliver forbeholdt PR- og marketingpersonale fra klubber og forbund.

Mere end 20 oplægsholdere
På konferencen "Dansk idræt i en anden liga" kredser over 20 topkvalificerede oplægsholdere om temaer som økonomi og ledelse i dansk topidræt, mediernes rolle, ny teknologi, byggerier til topidræt, sponsorering samt kommuners og offentlige myndigheders rolle i satsninger på eliteidræt og store sportsbegivenheder.

Desuden præsenterer Idan resultater fra nogle af instituttets egne analyser om håndboldens økonomiske udvikling, tv-eksponering af idrætten samt mulighederne for at designe sportsbegivenheder til særlige sociale formål. Også flere af oplægsholderne møder frem med nye tal og oplysninger om tendenserne i og omkring dansk topidræt på det kommercielle område.

Konferencen i Århus åbnes af kulturminister Brian Mikkelsen. Programmet opdateres løbende på www.idan.dk

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

www.idan.dk benytter cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies, klik her.