Sportssider laver tekstreklame

01.11.2005

Af Henrik H. Brandt
Avisernes sportssider får i stigende grad karakter af ren tekstreklame for kommercielle idrætsgrene, stjerner og sportsbegivenheder, viser en ny international analyse fra Mandag Morgen.

Avisernes sportsredaktioner er ikke stort mere kritiske og alsidige i sportsdækningen end tv-stationerne, som betaler dyrt for retten til at vise og promovere de store sportsbegivenheder.

Ugebrevet Mandag Morgen leverer drøje hug til den kritiske tilgang til sportsstoffet på avisernes sportsredaktioner på basis af en analyse af 10.007 artikler på sportssiderne i 37 forskellige lande.

Undersøgelsen, der herhjemme har omfattet B.T., Fyens Stiftstidende og Politiken, konkluderer, at de pengestærke sportsgrene og de store begivenheder og stjerner dominerer dækningen, mens sportens økonomiske, strukturelle og kulturelle sider dækkes sporadisk.

Andre må løfte kritisk journalistik 
Undersøgelsen er finansieret af Play the Game og Idrættens Analyseinstitut. Den bekræfter tendensen fra en lignende undersøgelse af nordiske aviser i 2002. Resultaterne er så entydige, at flere forskere i Mandag Morgen peger på, at sportssiderne i aviserne ikke længere er værd at regne med, når det handler om en kritisk og opsøgende tilgang til stoffet.

"Måske skal vi bare acceptere, at den kritiske og uafhængige sportsjournalistik aldrig finder vej til sportssiderne. I stedet for at ærgre sig over sportsjournalistikkens mangler skulle man måske håbe på, at erhvervsjournalister og politiske journalister besvarer de spørgsmål, som sportsjournalistikken ikke beskæftiger sig med. Så kan vi fortsætte med at juble over fascinationsstoffet på sportssiderne," mener Knud Larsen fra Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund på Syddansk Universitet.

Nogle af analysens konklusioner:

  • 58 pct. af stoffet er optakter eller referater af dagsaktuelle begivenheder.
  • 1 ud af 30 artikler belyser politiske aspekter
  • 1 ud af 20 artikler belyser sportens kommercielle sider
  • 1 ud af 100 artikler belyser statslige penge i sport
  • 1,5 pct. af artiklerne handler om doping
  • 2,5 pct. af artiklerne belyser fritids- og amatøridræt eller børneidræt
  • 86 pct. af sportsdækningen fokuserer på mænd
  • 1 ud af 20 artikler er skrevet af en kvindelig journalist
  • 50,9 pct. af sportsartiklerne i europæiske aviser handler om fodbold

Hellere sportsreportager end samtidsromaner
I Mandag Morgen bekræfter B.T.’s sportsredaktør Peter Brüchmann, at avisen redigeres ud fra markedskalkuler om kendisser og klubber. Samtidig hævder Brüchmann dog, at B.T. tilstræber at lave en kritisk, undersøgende journalistik.

Sportsredaktør Emilio Garcia-Ruiz fra Washington Post forklarer i Mandag Morgens artikel, at læserne forlanger sportsreportager og ikke samtidsromaner, når aviserne dækker en baseball-kamp. Hertil påpeger Mandag Morgen, at aviserne i stigende grad mister taget i de yngre læsere, lige som sportssiderne kun i meget ringe grad har fat i de kvindelige læsere.

Politikens sportsredaktør, Søren-Mikael Hansen, svarer i mandagens Politiken på kritikken i Mandag Morgen. Han medgiver her, at sportsredaktionen skal være bedre til at holde øje med de økonomiske interesser i sporten og til at få kvinderne med i spalterne.

Til gengæld tilbageviser han kritikken af avisernes mange historier uden eller med blot en kilde. Simpelthen fordi sportsjournalistikkens mange kampreportager er en genre, som mere er i stil med anmeldelser. Samtidig påpeger Søren-Mikael Hansen, at mange emner som motion og sundhed, integration og doping ofte behandles andre steder i aviserne end på sportssiderne. Man er således nødt til at kigge uden for sportssiderne, hvis man vil tegne et reelt billede af avisernes dækning af idrætten, mener Søren-Mikael Hansen.

Læs mere

 
 

Læs hele Mandag Morgens analyse af avisernes sportsdækning her.

Idan har oprettet et speciale i sport, medier og teknologi. Vi vil løbende bringe resultater af analyser af danske mediers dækning og prioritering af sportsstoffet. Idan præsenterer på konferencen Dansk idræt i en anden liga den 28.-29. november en række yderligere analyser af såvel tv- som avisdækningen af dansk idræt.

Fagbladet Journalisten bragte i anledning af undersøgelsen et dobbeltinterview skrevet af Kent Kjersgaard-Hansen med sekretariatschef Jens Sejer Andersen fra Play the game og sportsredaktør Søren-Mikael Hansen fra Politiken. Idan.dk har fået lov at dybdelinke til artiklen "Sportsjournalistikkens uslebne tandsæt", som kan læses her.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

www.idan.dk benytter cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies, klik her.