Idan Artikel 19.09.2008

5.000 fulgte tracking af sejlsport

Tracking af U-VM i sejlsport i Århus havde 5.000 besøgende. Projektlederen Active Institute barsler med flere initiativer til nytænkende digital formidling af dansk idræt.

Skrevet af: Martin Hedal

Fra den 10. til 19. juli var det muligt at følge 98 sejladser i syv forskellige bådklasser live på nettet via firmaet TracTracs tracking (bådenes indbyrdes placeringer og sejlruter på et animeret kort) af begivenheden. I samarbejde med projektlederen Active Institute og arrangøren Sailing Aarhus lykkedes det trods tekniske og økonomiske udfordringer i udviklingsprocessen at tilbyde sejlsportsinteresserede en omfattende og avanceret tracking af U-VM gennem projektet ’Sportcasting 2.0’. Dermed fik Active Institute kickstartet sit fokus på matchmaking inden for digital formidling af idræt:”Nu har vi lavet noget omkring tracking og brugerinteraktion, men der er mange andre medietyper og datatyper, som skal tænkes ind. Så der er brug for også at tænke i en bredere platform fremover,” fortæller direktør i Active Institute, Peter Dreyer.

Loyale brugere

Der var stor tilfredshed at spore hos TracTrac:

”Alt i alt synes jeg faktisk, at det gik rigtig godt. Det var et meget avanceret setup, når vi kørte på så mange både i så mange klasser på forskellige baner med forskellige banelayouts. Det involverer mange mennesker, der skal gøre alting rigtigt samtidig. Det lykkedes, og det var fantastisk,” konkluderer direktør i TracTrac, Jakob Ødum.I alt blev der vist ca. 28.500 trackinger til ca. 5.000 unikke brugere. Hver bruger så i gennemsnit ca. 5,7 trackinger og ca. 90 minutter i alt. Det er ifølge TracTrac et særdeles tilfredsstillende resultat pr. bruger, og det tyder på et meget passioneret publikum. Projektmanager hos TracTrac, Lasse Staffensen, uddyber:

”Vi har fået vist en meget stor mængde tracking, og vi har fået fastholdt brugerne i – efter standarderne – meget lang tid. De, der har været forbi, er blevet fanget af det, så de har brugt 1½ time derinde.”

Hvis der havde været tid og ressourcer til en større markedsføringsindsats, ville antallet af brugere dog have været højere, vurderer TracTrac. Det fremgår da også af besøgsstatistikken, at antallet af besøgende pr. dag steg meget markant, da den internationale sejlsportsunion ISAF udsendte et nyhedsbrev med omtale af trackingen.

Mere på vej

Ud over en række avancerede muligheder for at følge bådenes kamp via et trackingvindue kunne brugerne kommunikere med hinanden undervejs i sejladsen via chat og fora. Det krævede dog, at man som bruger registrerede sig i systemet. Det kunne blot 200 af de 5.000 brugere overskue, og chatten blev derfor ikke så livlig, som parterne i ’Sportcasting 2.0’ havde håbet.

Erfaringerne kan Active Institute dog tage med sig i sit videre arbejde. Instituttet har kørt ’Sportcasting 2.0’-projektet og ser frem til at stå i spidsen for mange lignende udviklingsinitiativer i dansk idræt fremover. Active Institutes projektleder på ’Sportcasting 2.0’, Rasmus Johnsen, fortæller om instituttets fremtidsplaner:

”Vi forsøger at udnytte, at Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har oprettet en mulighed for at ansøge om midler til dannelse af såkaldte innovationsnetværk. Vi går efter at oprette et netværk, som vi har valgt at kalde Sportcasting 2.0 - sport, ny teknologi og nye medier. Et meget konkret mål for netværket kunne være udviklingen af en brugervenlig, tilpasningsdygtig og skalerbar internetbaseret platform til broadcasting af (sports)begivenheder, som kunne binde applikationer fra forskellige aktører i markedet sammen.”

Denne artikel er en del af projektet ’Idrættens Iværksættere - teknologi og iværksætteri i den danske sportssektor’, som sigter mod en beskrivelse af en sportsiværksættersektor, der gør brug af moderne teknologi til at udvikle nye sportsprodukter og –koncepter.