Idan Artikel 01.03.2007

Advarsler fra Danske Spil

Danske Spil leverede et forøget overskud til beløbsmodtagerne i 2006, men det statslige spilleselskab advarer om fortsat stigende konkurrence og en sandsynlig fremtidig nedgang i udlodningen.

Skrevet af: Søren Bang

På trods af fortsat tab af markedsandele og gennemslagskraft i medierne lykkedes det i 2006 endnu engang Danske Spil at forøge såvel omsætningen som det overskud, der udloddes blandt idrætsorganisationerne og andre almennyttige beløbsmodtagere.

Den samlede omsætning i 2006 løb op i 10,591 mia. kr. mod 9,866 mia. kr. året før. Overskuddet før udlodning er på 1,651 mia. kr. mod 1,644 mia. kr. året før. Dertil kommer 1,243 mia. kr. i statsafgifter, så Danske Spil leverede altså i alt 2,894 mia. kr. i samfundets kasse i 2006.

Trods den stabile indtjening rummer den netop offentliggjorte årsberetning fra Danske Spil mange advarselssignaler om risikoen for en dalende fremtidig indtjening. Danske Spil anslår, at udenlandske spilleselskaber uden licens i Danmark annoncerede for 110 mio. kr. i 2006 trods lovgivningens annonceforbud, og Danske Spils såkaldte medietryk er faldet til 45 pct. på sportsspillene og 24 pct. på det øvrige spillemarked.

Udsigt til lille nedgang

 Det er især de udenlandske udbyderes onlinetilbud på sportsspil og poker, der presser Danske Spil. Når monopolet alligevel har fremgang, skyldes det udelukkende, at det samlede danske spillemarked fortsat stiger. I årsberetningen advarer Danske Spil dog om, at overskuddet til udlodning i 2007 formentlig vil lande på 1,6 mia. kr. – altså udsigt til nedgang i tipsmidlerne til idræt og andre gode formål.

Man kan altså tale om det paradoks, at monopolet, som har til ’opgave at kanalisere danskernes spillelyst ind i lovlige og kontrollerede rammer’, i princippet løbende er med til og afhængig af at stimulere spillelysten, fordi den hårde konkurrence med de udenlandske spiludbydere tvinger begge parter til øget annoncering og løbende udvikling af nye spil. Dette er en hårfin balancegang med monopolets eksistentielle forpligtelse til at holde spillelysten på et moderat niveau og modarbejde spilafhængighed.

Nye spilmuligheder

 En del af Danske Spils succes i 2006 skyldes fortsat succes med at lokke spillerne over på internettet, hvor fortjenesten pr. spil er større, samt lancering af nye tilbud som bingo, SMS-spil (spil via mobiltelefon) samt ikke mindst live-spil, hvor man kan spille på resultatet af en kamp, mens den er i gang. Desuden har Danske Spil i 2006 fordoblet antallet af kampe, som er tilgængelig for spil på Oddset. Senest har Danske Spil bebudet et strategisk partnerskab med TV 2 om salg af særlige skrabelodder via tv-programmet ’Deal no deal’.

Indtil videre har Danske Spil dog i modsætning til kollegerne hos Svenska Spel droppet poker, fordi et pokerspil efter de danske regler skal beskattes så hårdt, at et dansk udbudt pokerspil ikke vil være konkurrencedygtigt. Online-omsætningen hos Danske Spil udgør i dag 13,3 pct. af omsætningen mod 0,4 pct. i premiereåret 2002.

Lotto er vigtigst

 Langt den vigtigste del af Danske Spils omsætning og overskud er fortsat de traditionelle lottospil. Talspillene udgør 47 pct. af den samlede omsætning, 4,995 mia. kr. i 2006, og 119.000 danskere har i dag tilmeldt sig Danske Spils ’automatiske’ lottotjeneste via PBS-betalingsservice. Af den redegørelse, som Danske Spil hvert år fremsender til Skatteministeriet fremgår dog, at Danske Spil også i stigende grad er bekymret for at miste indtjening på talspillene:

”Talspillenes position bliver ligeledes udfordret. Bookmakere har en målsætning om at lancere Lotto-lignende spil. I takt med bookmakernes stadig større volumen udgør dette en seriøs trussel. Herudover har nettet generelt åbnet op for en række alternative heldspilsprodukter, og mange bookmakere og online casinoer tilbyder allerede forskellige former for heldspil.”

Pres på Oddset og skrab

 Også vidensspil (primært sportsspil) går frem, mens skrabespil går tilbage – Danske Spil relancerede hele skrabespilsporteføljen i uge 36 for at vende udviklingen. På sportsspilområdet, hvor konkurrencen fra de udenlandske online-spilletilbud er særlig hård, er der ligeledes pessimistiske toner i Danske Spils redegørelse til Skatteministeriet:

”Vidensspillenes markedsposition er under stadigt pres fra udenlandske bookmakere. Den elektroniske udvikling og den manglende håndhævelse af lovgivningen har således givet udenlandske bookmakere frit spillerum til at etablere sig på det danske marked. Danske Spils markedsandel er på 6-7 år faldet fra 100 % og skønnes nu at udgøre mindre end 35 %.”

Juridiske slagsmål fortsætter

 På den juridiske front havde Danske Spil indirekte medgang i 2006. Østre Landsret gav staten medhold i det britiske spilleselskab Ladbrokes sagsanlæg mod det danske monopolsystem. Ladbrokes har anket sagen til Højesteret, og bladhusene JP/Politiken og Det Berlingske Officin har for nylig bedt om at blive part i sagen på Ladbrokes side i protest mod annonceforbuddet for udenlandske spilleselskaber uden licens. Ifølge Jyllands-Posten vil anklagemyndigheden genoptage sagen mod en række medier for at overtræde annonceforbuddet den 21. marts.

Trods nederlaget i Østre Landsret har Ladbrokes ikke just stukket piben ind på det danske marked. Tværtimod fremgår det med al tydelighed af Ladbrokes seneste regnskabsmeddelelse til børsen i London samt aktuelle køb af den nordiske bookmaker- og formidlingsvirksomhed, Sponsio, at man forventer yderligere at optrappe indsatsen på de nordiske markeder. Sponsio er det selskab, som i praksis har stået for at formidle Ladbrokes’ aktiviteter på det nordiske marked siden 2001.

Ligeledes i marts forventes EU-Kommissionen at drøfte, om den skal fremsende en såkaldt begrundet udtalelse mod den danske stat – sidste trin inden en egentlig sag mod den danske stat ved EF-Domstolen. EU-Kommissionen fremsendte allerede i 2004 en åbningsskrivelse, hvor den danske stat blev bedt om at forklare det danske spillemonopol i forhold til EU-retten. 

Læs mere

 
 

Læs Danske Spils årsrapport 2006. Klik her.Læs Ladbrokes regnskabsmeddelelse 2006. Klik her.Læs om Ladbrokes køb af Sponsio. Klik her.