Idan Artikel 19.10.2009

Arenaboomet fortsætter – på nettet

Virtuelle arenaer boomer på nettet. Seneste skud på stammen er Arena365.com, som kraftigt opfordrer den organiserede og uorganiserede idrætsverden til at benytte sig af de nye gratis værktøjer på nettet.

Skrevet af: Martin Hedal

De seneste år har vi oplevet et sandt boom af - mere eller mindre realiserede - sportsarenaer på dansk jord. Nu sker det samme på nettet. Arenabegrebet er rykket online, hvor danske sites som Wexer.com, Sportzlife.com, Seek4fitness.net, Trainingpartner.dk, Endomondo.com og senest Arena365.com tilbyder aktive og potentielle idrætsudøvere en række planlægnings-, registrerings-, informations- og ikke mindst socialiseringsværktøjer.

Vil forbedre folkesundheden

Motivation til en aktiv livsstil er et centralt element for disse nye ’virtuelle arenaer’, og Arena365 går sågar efter, at deres interaktive webunivers med over 130 idrætsgrene på indtil videre seks sprog på lang sigt kan bidrage positivt til folkesundheden:

”En af vores kongstanker var, at vi godt kunne tænke os at være i stand til at gøre noget ved folkesundheden – og vi kunne se, at sporten var en væsentlig del af den løsning,” forklarer direktør i Arena365, Brian Sejersen Orland.

Konkret har Arena365 udviklet et site, som skal kunne fungere som ’idrættens digitale infrastruktur’. Brugerne kan på sitet engagere sig i en række forskellige ’arenaer’. Det kan eksempelvis være hold, events, turneringer, familier, foreninger eller motionsfællesskaber. 

Her kan brugerne følge hinandens aktiviteter, dele informationer og billeder, planlægge arrangementer, udfordre hinanden, foretage afstemninger, skrive blogindlæg og andre handlinger kendt fra sociale netværkssteder som Facebook. Samtidig kan en bruger på sin egen profil følge sine træningsmål, registrere træningen, holde styr på træningskalenderen osv.

Samarbejde med idrætten centralt

Arena365 er ejet af kommunikationsbureauet Essencius og softwarehuset Eksponent. Idéen til Arena365.com opstod hos Essencius for tre år siden og har været under udvikling siden januar 2008. Både foreningsidrætten og den uorganiserede idræts behov har været central i udviklingsarbejdet, og Essencius har løbende kontakt til idrættens aktører. 

Et mere formaliseret samarbejde med en af de store idrætsorganisationer er det dog ikke blevet til endnu. Partner i Essencius og en af idémændene bag Arena365, Christina Schärfe Lambach, mener dog, at det kun er et spørgsmål om tid, før den organiserede idræt for alvor får øje på potentialet i de virtuelle arenaer:

”Selv om det er nogle tunge systemer, og selv om de har det bedste greb om dansk idræt, så tror jeg også, at de kommer til at kigge lidt udad og sige: ”Hvor kan vi få samarbejder (med udbydere af ’virtuelle arenaer’, red.), som ikke koster os en formue i udviklingskroner?”. Det tror jeg faktisk bliver rigtigt vigtigt for dem, men jeg tror også, at man skal vænne sig til den tanke, at man ikke kan det hele selv inden for DIF og DGI.”

Hun gør samtidig opmærksom på, at integration af virtuelle arenaer i den organiserede idræt sandsynligvis vil kunne øge fastholdelsen af de ellers så flygtige teenagere i foreningerne og lette det administrative arbejde for de frivillige i idrætten betydeligt.

Forretningsidéen

Arena365 har allerede flere konkurrenter på dansk jord, og internationalt går udviklingen også stærkt på området for sport og (gratis) sociale medier. Den lille virksomheds direktør er dog fortrøstningsfuld i forhold til at gøre Arena365 til en god forretning:

”Vi håber selvfølgelig, at klassiske portalprodukter som sponsorer på sitet, bannere, samarbejdspartnere omkring temaer osv. vil blive en indtægtskilde på et tidspunkt, men vi ved også godt, at det kræver en masse brugere og sidevisninger, inden det bliver interessant. Så det er da rart, når vi når dertil, men nogle af de ting, vi arbejder på nu, er det vi i vores verden kalder specialprodukter. Vi skaber løsninger for aktører, som måske ikke er en direkte del af idrætten, men som har en interesse i det,” forklarer Brian Sejersen Orland om indtægtsmulighederne.

Det er målet at blive et internationalt site, og Arena365 har eksempelvis allerede et tæt netværk af samarbejdspartnere i Italien.

Først lige begyndt

Begrebet virtuelle sportsarenaer er i sin vugge, og mange af arenaerne er først lanceret i 2009:

”Når man kigger på det i Danmark og på verdensplan, så er det jo en helt ny epoke, der er startet her. Klubberne og brugerne skal først lige finde ud af, at de forskellige løsninger eksisterer. Så bliver der kamp om, hvem der er de bedste, men lige nu har vi måske alle sammen en rolle i at fortælle om, at det her er noget, der kan lette livet og motivere – både som aktiv, træner, formand i klubben osv.,” mener Brian Sejersen Orland.

Arena365 har fået 1700 brugere på godt en måned og forventer en betydelig vækst, når samarbejdsrelationerne med idrættens verden for alvor bliver etableret. For Essencius og Arena365 ved fra analyserne, at efterspørgslen er der:

”Det er jo klart, at når så mange har en Facebook-account og bruger sociale netværkssteder på nettet, så vil der med tiden også komme et større og større krav fra de aktive om, at man har en digital infrastruktur i idrætten, som er baseret på en social platform,” slutter Christina Schärfe Lambach.