Idan Artikel 13.01.2016

Calendize: Global eventkalender starter i Superligaen

Dansk millionprojekt vil samle og standardisere kalendere for events på en ny og brugervenlig måde. Topfodbold er første store satsning, men Calendize rummer meget andet end sport.

Skrevet af: Martin Hedal

Det startede for et par år siden med en mission om at rydde op i virvaret af personlige kalendere i Outlook, på Facebook, på skrivebordet osv.  Siden er det gået stærkt for iværksættervirksomheden Calendize. Via en aftale med Divisionsforeningen i fodbold har Calendize haft mulighed for at teste sin robotbaserede app på fodboldfans, der kan følge en eller flere klubber på mobilen:

"Der er jo uendeligt mange begivenheder, så vi har fokuseret på en niche til at starte med. Vi valgte fodbold, fordi det har stor interesse, og vi kunne få indholdet på en nem måde. Så vi brugte fodbold til at designe vores koncept. Det har givet os en fin brugerbase og nogle vigtige erfaringer i forhold til, hvordan folk bruger Calendize," forklarer stifteren af Calendize Jacob Beckmann.

Jacob Beckmann har mange års erfaring i etablering af virksomheder med fokus på mulighederne på mobilen. Calendize er en stor satsning med 1,2 mio. euro i privat investorkapital i første omgang, og når tiden er den rette en ambition om en stor kapitalindsprøjtning fra en international venture-kapitalfond. Fra Superliga til miniputterEn bruger på Calendizer kan "calendize" en event - eksempelvis en fodboldkamp - og derefter få notifikationer, når der sker noget før, under og efter eventen. Det kan til en fodboldkamp bl.a. være holdopstillingen, fotos under kampen og statistik efter kampen. Jacob Beckmann ser generelt et stort potentiale i sportsindhold på Calendize:

"Vi kan gøre meget for sporten. I stedet for at man skal ind og downloade en række apps, så kan du gå ind på Calendize og følge fx Superliga, NBA, Formel 1 og ATP-turneringen i tennis samtidig. For en sportsinteresseret bliver det en meget nem måde, og der kan også ligge indhold helt ned til miniputterne i Glostrup. Så det vil på sigt også kunne dække de mere nære behov, der knytter sig til os selv og vores børn."

Jacob Beckmann har derfor også planer om dialog med flere idrætsorganisationer fremadrettet, men har samtidig en række samarbejdsaftaler med kultursteder på vej. Brugerdata er nøglen til succesCalendize vil gerne gøre op med den klassiske definition af en event:

"Hvad vil det egentlig sige at deltage i en begivenhed? Skal du være fysisk tilstede? Ikke i den verden vi lever i i dag. Der kan du meget vel deltage i en begivenhed, uden du er der. Definitionen af, hvad det vil sige at deltage, ændrer sig med den virtuelle verden," siger Jacob Beckmann.

Han er ikke i tvivl om, at Calendize' succes afhænger af en præcis udnyttelse af brugernes data - dog på en afbalanceret måde. Calendize-appen kan foreslå relevante events ud fra brugerens præferencer, og det er en vigtig del af forretningsmodellen, forklarer han: "At have indholdet og udstille det, kan vi alle finde ud af. Men gamet bliver, hvem der kan give dig det mest relevante og mest skarpe. Big data ligger der meget værdi i. Spotify, Facebook og de andre store arbejder alle med at bygge en intelligent oplevelse op omkring brugerne og blive bedre til at forstå brugernes adfærd. Systemet monitorerer alle dine handlinger, og dem, der gør det bedst, vinder. Det gælder om ikke at spamme brugerne, men være i stand til at give dem kvalitet og gøre livet nemmere for dem," slutter Jacob Beckmann.

Mere info

 
 

Artiklen om Calendize er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten. Læs mere om projektet.

Besøg Calendize.com