Idan Artikel 16.06.2008

Danske LogoPaint spinder guld på 3D-tæpper

På få år har reklametæppevirksomheden LogoPaint udviklet sig fra iværksættervirksomhed til international, professionel aktør på sportsmarkedet

Skrevet af: Martin Hedal

Et meget tæt på tocifret millionoverskud i det seneste regnskab vidner om en succesfuld virksomhed. I udkanten af Vejle ligger den lille virksomhed LogoPaint, som lever af at producere og sælge 3D-reklametæpper, der gennem et tv-kamera ligner opretstående bander. Blandt kunderne i 32 lande er den tyske Bundesliga i fodbold, og i det hele taget er fodbold den klart største indtægtskilde for LogoPaint.

Salgs- og marketingdirektør Carsten Charmig fortæller om succesen med det tyske marked:

”Vi lavede noget håndbold herhjemme, som var de første spæde forsøg. Det gik meget godt, og så gik vi over i fodbold, hvor vi gik til Tyskland. Og så udviklede det sig meget hurtigt derfra.”

Fodboldtæpperne blev også rullet ud i Tyrkiet, men her ventede en negativ overraskelse for den fremadstormende virksomhed:

”Der kom jo en recession og en krise i Tyrkiet på et tidspunkt, som smittede af på os, da vi havde en eksklusiv samarbejdspartner, som lige pludselig ikke kunne betale sin gæld til os. Det var ved at koste os livet.”

Senest har Muhammed-krisen bevist, at tæpperne ikke ruller ud over landegrænserne af sig selv:

”Den var hård ved os i Mellemøsten. Og på det tidspunkt havde vi brugt nogle ressourcer på at komme ind i Indonesien og Malaysia. Og det gav os et tilbageslag.”

Håndbold må ikke

LogoPaint har eksisteret som virksomhed siden 2001, men begyndte reelt udviklingen af de patenterede 3D-tæpper tilbage i 1996. Produktet har vist sig klart stærkest på fodboldbanen, mens de øvrige idrætsgrene lader vente på sig. Håndboldsatsningen herhjemme forsvandt hurtigt, da TV 2 i 2002 besluttede, at de ikke ville have 3D-bander til kampene. Carsten Charmig fortæller:

”Vi startede jo oprindelig med håndbold. Vi lavede en del til håndbold, og de var meget glade for det. […] Håndbolden vil hellere end gerne have det, fordi de kan tilbyde deres sponsorer noget, der er innovativt, noget der er mere eksponering og synlighed i, og som giver dem flere penge i kassen selvfølgelig. Men der gik tv så ind over desværre.”

Professionalisering af iværksættervirksomheden

En meget positiv økonomisk udvikling de seneste år skyldes ikke mindst, at LogoPaint i 2003 besluttede sig for at professionalisere iværksættervirksomheden gennem omfattende omstruktureringer:

”På et eller andet tidspunkt er man nødt til at kigge på det på en anden måde. Og det gjorde vi tilbage i 2003. Professionaliserede det, omstrukturerede det og fik mere fokus på de forskellige kerneområder i virksomheden. Det har så givet resultat både på top og bund,” vurderer Carsten Charmig.

Han fortæller endvidere, at LogoPaint har valgt at sprede risikoen og udnytte sit netværk mere effektivt med investeringer i et par relevante virksomheder. Det hele er samlet under en paraply med navnet LP Sports Group, hvor også datterselskabet 5M Print hører under. Det er en produktionsvirksomhed, som LogoPaint stiftede i 2002 til produktion af tæpperne.

Viden om sportsverdenen samlet op undervejs

I alt er der i LP Sports Group i dag godt 20 ansatte i en organisation med stor viden om bandereklamer i sportens verden. Sådan har det dog ikke altid været, og set i bakspejlet kunne Carsten Charmig godt have tænkt sig en større ballast, da han i begyndelsen af dette årti sammen med to andre stiftere skulle introducere 3D-tæppet på markedet:

”Ingen af os er uddannede inden for sport-marketing. Vi har ikke lært noget om sport-marketing eller uddannet os på et universitet i sport-marketing. Så hele den side har vi manglet. Og det har været ’learning by doing’ simpelthen og så samle de erfaringer op undervejs.”

Hele vejen igennem har LogoPaint dog kunnet læne sig op ad et stærkt, patenteret produkt, og ud over nogle uheldige erfaringer i enkelte lande har virksomheden generelt været ramt af mere med- end modgang:

”Jeg synes, vi har været rimeligt privilegerede, fordi vi har haft et godt produkt. Selvfølgelig har vi også haft nogle rettigheder på produktet, som har gjort det nemmere for os. Ellers synes jeg ikke rigtigt, der har været de store barrierer, hvor vi har banket hovedet mod en mur,” konkluderer Carsten Charmig tilfreds.