Idan Artikel 16.11.2007

DFIF ønsker råd for sundhedsfremme

Dansk Firmaidrætsforbund vil have større fokus på virksomhedernes sundhedspolitik. Forbundet foreslår oprettelsen af et nyt centralt råd for sundhedsfremme.

Skrevet af: Søren Bang

Dansk Firmaidrætsforbund foreslår op til sit repræsentantskabsmøde i weekenden, at der nedsættes et centralt råd, der kan rådgive Sundhedsministeriet om sundhedsfremme på arbejdspladserne og måske gennemføre sine egne kampagner over for virksomhederne. Forbundets forbund, Peder Bisgaard, begrunder forslaget med ’danskernes foruroligende sundhedstilstand’ og peger på, at Sundhedsstyrelsen, Kommunernes Landsforening, LO og Dansk Arbejdsgiverforening kunne indgå i arbejdet sammen med Dansk Firmaidrætsforbund. ”Forsikringsbranchen kunne ligeledes spille en rolle i form af præmienedsættelse på policer for virksomheder, der arbejder seriøst med sundhedsfremme, men det vil i givet fald være en naturlig opgave for et nyt råd for sundhedsfremme på arbejdspladsen at arbejde videre med,” siger Peder Bisgaard i en pressemeddelelse.Han mener, at det er vigtigt, at virksomhederne har en holdning til motion og sundhed og udarbejder retningslinjer for, hvordan man integrerer motion i arbejdsdagen."På den baggrund kan der på lige fod med eksisterende rygepolitikker og alkoholpolitikker med fordel indføres deciderede motionspolitikker, eller en samlet sundhedspolitik, på den enkelte arbejdsplads.”

Nye regionale kraftcentre

Dansk Firmaidrætsforbund skal på sit repræsentantskabsmøde i Hillerød også diskutere oprettelsen af otte regionale kraftcentre i større danske byer. 

DFIF vil etablere centrene frem mod 2012, og de ventes placeret i København, Århus, Odense, Aalborg, Midtjylland, Esbjerg, Trekant-området samt et endnu ikke afklaret sted centralt på Sjælland. Deres opgave bliver at fungere som bindeled mellem firmaidrætsforeningerne, DFIF og arbejdspladserne. Centrene skal som minimum være bemandet med en foreningskonsulent, en konsulent, der skal forestå motion på områdets arbejdsplader, en markedsføringskonsulent og en sekretær. Bag strategien ligger et håb om at kunne tiltrække nye medlemmer med en bedre og mere professionel repræsentation i byer med mange større virksomheder. Men udviklingen arbejder generelt for firmaidrætten, mener DFIF’s formand, Peder Bisgaard: ”Vi oplever et stort fokus på firmaidræt i virksomhederne – både som social samværsform medarbejderne imellem, som rekrutteringsinstrument, personalegode, sygdomsforebygger og ’imageskaber’ generelt. Der er dermed gode forudsætninger for, at Dansk Firmaidrætsforbund kan komme mere til biddet regionalt og lokalt,” siger han op til repræsentantskabsmødet.