Idan Artikel 23.04.2014

Engelske børn gider ikke konkurrere

Mens forældrene i vid udstrækning støtter sportens konkurrenceelement som pædagogisk redskab, er det store flertal af børn langt mindre begejstrede, viser en ny engelsk undersøgelse blandt skolebørn og deres forældre.

Skrevet af: Søren Bang

Selv om mere end otte ud af ti engelske skolebørn siger, at konkurrenceelementet i sport er vigtigt, vil 64 pct. af dem ifølge en ny engelsk undersøgelse ikke have noget imod, at det blev fjernet. Mange vil ligefrem blive glade eller lettede.

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.000 børn og 1.000 forældre og bestilt af den traditionsrige engelske cricketklub Marylebone Cricket Club i samarbejde med kampagnen ‘Chance to Shine’, der arbejder for at udbrede cricket i skolerne.

Børnenes manglende konkurrencementalitet får alarmklokkerne til at ringe i engelsk cricket.

“Det er bekymrende at se, hvor mange børn der vil blive lettede over at få fjernet konkurrenceelementet fra sport. Vi ønsker at lære børnene betydningen af at dyrke sport med fokus på konkurrence og fairplay og samtidig få dem til at indse de fordele, det kan give dem i livet,” siger Wasim Khan, der står i spidsen for Chance to Shine.

Forældre ønsker konkurrence

Ønsket om at bruge sporten som et opdragelsesmiddel, der kan være med til at hærde børnene til voksenlivet ved at lære dem at tackle med- og modgang, ser også ud til at møde forståelse hos det store flertal af forældre.

Blandt disse peger ikke mindre end 89 pct. på, at det er vigtigt, at børnene lærer at vinde og tabe i sport. En påstand, som der især er opbakning til i London, mens forældrene i andre dele af Storbritannien, bl.a. Skotland, betoner dette mindre stærkt.

Men den nye undersøgelses resultater er langt fra entydige. F.eks. peger et stort flertal blandt både forældre og børn på motion og teamwork som de to vigtigste aspekter ved idræt. Det står i kontrast til de blot 4 pct. af forældrene og 14 pct. af børnene, som peger på det at vinde som det vigtigste.

Det mere nuancerede syn på sportens konkurrenceelement kommer også til udtryk, når forældrene bliver bedt om at forholde sig til en række værdibetonede påstande om idræt.

Mens 60 pct. f.eks. erklærer sig enige i udsagnet om, at det er vigtigt at lære vinde og tabe med værdighed, og 47 pct. er enige i, at sport handler om at vinde, er der også stor tilslutning til synspunktet om, at det er børnenes deltagelse– og ikke de sportslige resultater – der er afgørende. Cirka 45 pct. af forældrene mener endda, at der er for stort fokus på konkurrenceelementet i skoleidrætten.

Ideologiske undertoner

Den engelske undersøgelse inviterer under alle omstændigheder til en diskussion om skoleidrættens dybere formål, hvilket mere end 300 læserkommentarer til BBC’s omtale af rapporten i sig selv bevidner. Skal skoleidrætten f.eks. først og fremmest give børnene et frirum, gøre dem sundere og mere læringsparate, udvikle eliteidrætsudøvere eller forberede børnene på et konkurrencepræget voksenliv?

En sådan debat har klare ideologiske undertoner – og i England med et markant mere konservativt anstrøg, end vi er vant til i Danmark.

Hvor fokus herhjemme generelt er på at fremme fysisk aktivitet i skolerne over en bred kam, arbejder Storbritanniens konservative-liberale regering mere målrettet på at udbrede den konkurrencebetonede sport i skolesystemet. Og ifølge en organisation som Campaign for Real Education, der arbejder for højere faglighed i skolerne, bekræfter den nye undersøgelse ligefrem, at mange offentlige skoler i England har lagt bånd på børns 'naturlige konkurrencelyst' for at kunne give ”alle en fair chance”.

Og skal man tro formanden Chris McGovern, er den slags ligemageri alt andet end positivt. 

"Det er ondt og vil resultere i, at mange børn ikke realiserer deres fulde potentiale. Det er ikke tilfældet i vore private skoler, hvilket er årsagen til, at den olympiske trup og cricketlandsholdet er fyldt med folk, som er blevet uddannet på private skoler," siger han til dagbladet Daily Telegraph.

Læs mere:

 
 

Læs Chance to Shines pressemeddelelse med link til undersøgelsen.

Læs BBC’s omtale af undersøgelsen.

Læs Daily Telegraphs artikel.