Idan Artikel 03.07.2009

Europæisk fitness vokser stadig

Trods den verdensomspændende økonomiske krise viser nøgletal stadig fremgang i den europæiske fitness-sektor, som forventer at få en større rolle i det forebyggende arbejde.

Skrevet af: Marina Aagaard

Den europæiske fitness-sektor vil i fremtiden se mere professionaliserede uddannelser, udbyggede certificeringsordninger og et tættere samarbejde med regeringer og offentlige myndigheder i det sundhedsfremmende arbejde. Og finanskrisen ser ikke ud til at stoppe sektorens vækst og betydning. Sådan lyder vurderingen i den relativt nystartede organisation European Health and Fitness Association, der henover foråret og forsommeren har samlet en række interessenter fra fitness-sektoren for at pejle og formidle de aktuelle tendenser i sektoren.

Stadig vækst i sektoren

På et åbent møde tilbage i maj med deltagere fra 14 lande konkluderede direktør Herman Rutgers, at fitnesssektoren trods finanskrisen er i relativt god økonomisk form med stabilitet eller lille fremgang over hele linjen. 

Det europæiske fitnessmarked omfatter ifølge de seneste tal 40.000 faciliteter (centre) og giver arbejde til 390.000 personer, der servicerer 40 mio. medlemmer i offentlige og private fitnesscentre. Samlet genererer den europæiske fitness-sektor en årlig omsætning på mere end 20 mia. euro, hvilket overstiger den professionelle fodbolds samlede indtægter i Europa. Modsat det amerikanske fitnessmarked, som er ved at være mættet, er der stadig vækst på det europæiske marked, dog med stor spredning i tilslutningen fra land til land – fra 1-3 procent af befolkningen i østeuropæiske lande, over ca. 9 procent i Danmark, til 15-16 procent i de stærkeste fitnessnationer, Holland, Spanien og Sverige. Tendenserne peger i øvrigt på fortsat vækst med øget behov for produktudvikling og kvalitetssikring: 

  • Regeringerne har større fokus på fitness-sektoren i forebyggelsesarbejdet 
  • Der sker en professionalisering gennem certificering 
  • Markedet konsolideres på flere og større kæder
  • Der sker en differentiering og segmentering – bl.a. med fokus på nicheområder, færre centre i mellemprisklassen, flere discount- og flere luksusfitnesscentre. 
  • Firma-fitness er et enormt vækstområde 
  • Flere franchisekæder (Curves, McFit, fit24, m.fl.) 
  • Innovation gennem nye produkter

Øgede krav til fitnesskvalitet

I kølvandet på fitnessbranchens indmarch på forebyggelsesarenaen følger et øget behov for kvalitet i fitnessinstruktionen, hvilket på mødet i maj blev understreget af den hollandske sundhedsforsker Willem van Mechelens dystre prognose: ”Fitnessindustrien har behov for en bedre kvalificeret arbejdskraft i fremtiden, for i dag handler vi med raske, men den næste generation er ikke rask.” EHFA arbejder derfor strategisk med kvalitetssikring af europæisk fitness og har baseret standarder og certificering på det såkaldte EQF-system, der på europæisk plan gør det muligt at sammenligne alle typer uddannelser på tværs af lande og uddannelsessektorer.