Idan Artikel 20.04.2016

Fit Deal: Idrætsråd konkurrerer med kommercielle idrætsudbydere

Viborg Idrætsråds online-koncept Fit Deal har efter fire år fået rodfæste i Viborg Kommune med mere end 80 idrætsgrene repræsenteret og tre-fire daglige aktivitetstilbud fra kommunens idrætsforeninger.

Skrevet af: Martin Hedal

I 2012 tog Viborg Idrætsråd, der repræsenterer 130 idrætsforeninger i Viborg Kommune, et udsædvanligt skridt med en ambitiøs satsning på nettet for at få fat på de mindre idrætsaktive i aldersgruppen 20-40 år. Med inspiration fra tilbuds-sitet Sweetdeal skabte Viborg Idrætsråd i samråd med kommunens idrætsforeninger Fit Deal, som gav borgerne mulighed for fleksibelt at vælge imellem en række foreningsaktiviteter. I dag tør projektleder i Viborg Idrætsråd Anne Stampe Olesen godt at kalde Fit Deal en stor succes:

”Det kører godt, og folk kender det efterhånden, men det har også været et sejt træk for os. Vi har brugt rigtig mange tidsmæssige ressourcer på det, og jeg har fortalt om det alle de steder, jeg kunne. I dag får vi henvendelser hele tiden mange steder fra, og der er stor interesse for Fit Deal.”

Viborg Idrætsråd har solgt Fit Deal-konceptet til fem andre kommuner på franchise-basis og forventer at få flere kommuner med de kommende år.Prøv ti idrætsgrene på ti ugerFit Deal fungerer ud fra et pay and play-princip. Som borger kan man for typisk 35 kr. prøve en idrætsgren. En idrætsforening udbyder aktiviteten via Fit Deal, og betalingen kører via systemet. Derefter deltager man i træningen i foreningen. Det skete 2.450 gange i 2015, og der er i dag godt 80 idrætsgrene på. Typisk er der tre-fire forskellige idrætstilbud at vælge imellem dagligt.

Det seneste års tid har Viborg Idrætsråd bygget ovenpå med konceptet Fit Balance, hvor man på et hold prøver ti forskellige idrætsgrene på ti uger.

”Fit Dealere prøver nogle forskellige ting, og så forsvinder de, fordi de typisk har fundet en fast idræt. 15 ud af 19 fandt en idrætsgren at gå til, da vi målte på Fit Balance i 2015. Det er rigtig godt for vores foreningsliv, og med Fit Balance og Fit Deal tror jeg på, at vi efterhånden kan være en reel konkurrent til den kommercielle idræt,” vurderer Anne Stampe Olesen.

Viborg Idrætsråd har ikke noget samlet overblik over, hvor mange medlemmer Fit Deal i alt har været med til at generere, men Danmarks Idrætsforbund og rådets egne undersøgelser viser, at 62 pct. efter endt aktivitet siger, de har lyst til at melde sig ind i foreningen, mens 12 pct. allerede har meldt sig ind.Kræver manpowerFit Deal er som alle andre aktører på nettet udfordret af at følge med teknologisk. Derfor lancerer Viborg Idrætsråd snart en mobil-app. Det er dog ikke den tekniske del, der ifølge Anne Stampe Olesen er den største udfordring for Fit Deals fremtidige succes:

”Fitnesscenteret og foreningen skal fange kunderne og medlemmerne én gang. Vi skal have fat i dem rigtig mange gange hele tiden. Det gør det svært for os, for vi skal jo sælge en billet hver eneste gang. Den største barriere er derfor, at vi ikke har mange millioner til markedsføring. Den udfordring ser vi også i andre kommuner.”

Viborg Idrætsråd anbefaler andre kommuner at dedikere en halv fuldtidsstilling til at drive Fit Deal lokalt, da succesen bl.a. hænger tæt sammen med en konstant dialog med instruktører i foreningerne. Det er med andre ord også en økonomisk prioritering at udbyde træningstimer på den måde i en kommune. Af samme årsag vurderer Anne Stampe Olesen, at kommercielle aktører på markedet for online idrætsmarkedspladser kommer til at kæmpe hårdt for at få en fornuftig forretning ud af det de kommende år.

Mere info

 
 

Artiklen om Fit Deal er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten. Læs mere om projektet.

Besøg Fitdeal.dk.