Idan Artikel 27.01.2016

FitBird: Nettet er afgørende for personlige trænere

Det digitale og det fysiske spiller tæt sammen for personlige trænere i dag. FitBird er en del af trenden med en kombination af en online markedsplads og skræddersyede træningsprogrammer.

Skrevet af: Martin Hedal

Opdatering: FitBird lukkede som virksomhed den 31. marts 2016.

I 2013 sprang to kolleger og personlige trænere fra Crossfit Copenhagen ud som iværksættere. De ville prøve noget nyt, og det skulle være fokuseret på nettet. Det blev til et træningskoncept, som ved hjælp af matematiske algoritmer skulle automatisere processen med at skabe det perfekte styrketræningsprogram til den enkelte. 

”Det er der ikke nogen, der har gjort endnu, da det ikke er så let. Vi lavede en web-app, der var bedre end vores udgangspunkt - et Excel-ark. Det havde en masse funktionaliteter med tracking, øvelsesvideoer, kommentarer osv.,” forklarer en af FitBird-stifterne og nuværende CEO, Thor Wowk Larsen.

FitBird blev kontaktet af andre trænere, der gerne ville bruge softwaren, og det udviklede sig til FitBirds kerneydelser i dag: en markedsplads for personlig styrketræning kombineret med skræddersyede træningsprogrammer. Skal være nemt for trænerenSynlighed på nettet er i dag meget afgørende for personlige trænere, men de færreste formår ifølge Thor Wowk Larsen at gøre det professionelt nok:

”Mange trænere er udfordret på det tekniske, og så er de heller ikke altid så skarpe på det forretningsmæssige. Så vi besluttede os for at lave en markedsplads for deres løsninger. Vi er skarpe på kombinationen af det fysiske og det digitale - fx med online abonnementsbetalinger, som mange ellers ville have svært ved at administrere, og ved at man også mødes fysisk.”

Trænerens adgang til FitBird har dog ikke været så teknisk tilgængelig, og derfor har FitBird planer om en relancering i 2016, som også betyder, at flere trænere kan oprette sig – både i Danmark og i andre lande. Trænernes kvalifikationer er vigtigeFitBirds trænere er lige nu udvalgt på baggrund af deres kvalifikationer. Det er i Thor Wowk Larsens øjne nogle af de bedste trænere i Danmark på et ellers meget uigennemsigtigt marked:

”Problemet er, at det er svært at skelne mellem skidt og snot. Det bliver svært for de dygtige, der tilbyder det i høj kvalitet, at skille sig ud. Personlig træner er ikke en beskyttet titel på godt og ondt. Hvis du har et bevis, så snakker vi om et seks ugers forløb med ca. 100 timers undervisning. Derfra og til, at man er dygtig, er der langt. Jeg har 15 års erfaring og lærer hele tiden noget nyt.”

Han forklarer samtidig, at eksempelvis reality-stjerner fra tv i stigende grad bliver personlige trænere og profilerer sig med succes via Instagram. Mere på vejFitBirds markedsplads minder om en specialiseret udgave af Athliit.com, som lancerede sin platform i 2015. Samtidig dukker nye danske projekter op. Thor Wowk Larsen nævner eksempelvis det spritnye Fitproject.dk, som giver brugerne tre forskellige træningstilbud ud fra behov og ønsker. Markedspladstankegangen på fitnessområdet er da også udbredt i USA med eksempelvis Classpass.com.

FitBird tager kommission af salget via FitBird. Med 27 trænere og ca. 500 kunder gennem de første par leveår bliver der dog skruet op for kedlerne nu. 2016 bliver med andre ord et spændende år for både FitBird og andre nye spillere på det digitale fitnessmarked i Danmark.

Mere info

 
 

Artiklen om FitBird er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten. Læs mere om projektet.

Opdatering: FitBird lukkede som virksomhed den 31. marts 2016.