Idan Artikel 22.06.2017

Fodboldfabrikken: Nyt center i København og internationale ambitioner

Nyt fodboldcenter med otte baner kan blive springbrættet til andre lande for Fodboldfabrikken. Aarhus, København og Odense huser konceptet med indendørs kunstgræsbaner i dag.

Skrevet af: Martin Hedal

I 2010 åbnede den første version af Fodboldfabrikken i København, og i 2012 og 2013 fulgte Odense og Aarhus efter. Efter en række mellemregninger med skiftende ejere og flytning af lokaler har konceptet med små indendørs baner på kunstgræs og tilhørende cafe og aktiviteter nu konsolideret sig med en sjællandsk/fynsk virksomhed og en jysk franchisemodel. Ambitionerne er store både øst og vest for Lillebælt, og modellen med kommerciel drift af et fodboldcenter er ifølge ejeren af Fodboldfabrikken i Aarhus, Nicolai Jochumsen, nu også bredere accepteret:

”Der er ingen tvivl om, at det er opadgående, fordi folk ikke vil låses fast i deres hverdag. Nogle siger, at de jo bare kan gå ud på en græsmark og spille gratis. Ja, men du kan også købe dine øl i Netto i stedet for at drikke dem på en cafe, hvor du får en anden oplevelse. Men du tænker ikke over, hvad du giver for det på en cafe, og mange af brugerne i Fodboldfabrikken tænker heller ikke over det længere.”

Både professionelle og hyggebold

Nicolai Jochumsen ser gode muligheder for at åbne flere centre de kommende år – eksempelvis i Randers og Aalborg. Det gør han ud fra erfaringerne de seneste par år i Aarhus, hvor en bred skare har benyttet faciliteterne:

”De unge grupper bruger det som sjov og spas, og så er der alle firmatingene, kommunale forløb og fodboldklubberne - ungdomshold, amatørhold, old-boys og de professionelle. Vi kan have en børnefødselsdag på en bane og AGF på en anden, mens der på en tredje bane er en pigegruppe, der spiller høvdingebold,” forklarer han.

I Aarhus deler Fodboldfabrikken lokaler med Eventhall, der tilbyder aktiviteter som paintball og sumobrydning i store dragter, og Nicolai Jochumsen drømmer også selv om at indføre flere idrætsaktiviteter som eksempelvis padel-tennis til centeret.

Fodboldfabrikken som eksportvare

På Sjælland og Fyn deler eks-fodboldspilleren Lars Høgh og forretningsmanden og investoren Tim Chawes to fodboldfabrikker i Odense og København. Centeret i København er nyåbnet med otte baner ved siden af Kløvermarkens Idrætsanlæg på Amager, og det er den hidtil største satsning i Fodboldfabrikkens leveår.

”Hvis det bliver så god en forretning, som det ser ud til at blive, så tror jeg, at vi laver det i det meste af verden. Den her måde at ’disrupte’ fodbold på kommer der mere af i fremtiden. Folk vil gerne spille, når de har lyst. Det skal være let at gå til og med et meget højt serviceniveau,” forklarer Tim Chawes.

Han er gået ind som investor i Fodboldfabrikken, fordi hans hjerte banker for fodbold, men også fordi han kan se et stort potentiale:

”Vi vil være det nye Goals eller Power League - bare indendørs med bedre kvalitet og højere service. Det bliver en kombination af, at du og jeg kan gå ind og spille fodbold med venner eller arbejdskolleger, og så bliver det et højteknologisk træningssted for dem, der rigtig gerne vil. Og det bliver kun fodbold - vi er meget fokuserede.”  

De teknologiske muligheder vil også komme til at præge Fodboldfabrikken i fremtiden, så man eksempelvis kan få en video med hjem efter en kamp.

Nye træningsmuligheder på sigt

Fodboldfabrikken har ikke et samarbejde med DBU, og Tim Chawes ser heller ikke umiddelbart selve fodboldcenteret som en konkurrent til fodboldklubberne. Til gengæld tror han, at fodboldtræning i nær fremtid bliver en konkurrenceparameter:

”Vi er et alternativt produkt. Vi spiller indendørs, fire mod fire og på et andet underlag. Vi kan til gengæld blive en konkurrent på et tidspunkt, hvis vi laver alternative træningsmuligheder hos os, hvor vi løfter niveauet for ungdomstræning, som er mangelfuldt mange steder i Danmark i dag. Vi kommer med tilbud, der gør, at hvis du vil træne to gange om ugen med en professionel træner, så kan du det. Det hele bliver meget mere professionaliseret.”

Det nye klubhus

Ud over nye træningsmuligheder kan selve miljøet i Fodboldfabrikken dog også komme til at gøre en forskel i sammenligning med den typiske fodboldklub, vurderer Tim Chawes:

”Vi vil gerne have, at Fodboldfabrikken bliver den nye klub. Mange steder er der ikke nogen klubkultur eller noget klubhus længere, fordi det er dårlige faciliteter. I Fodboldfabrikken sidder de og drikker en øl bagefter. Det vil vi gerne gøre endnu mere ud af, så det bliver den der tid sammen med drengene eller pigerne.”

I Aarhus har Nicolai Jochumsen en del erfaringer med netop at skabe den gode ramme om turneringer arrangeret af lokale fodboldklubber:

”Det betyder, at rigtig mange kommer ud og ser turneringen, fordi det også er sjovt for forældrene. De skal ikke ud i en dødssyg sportshal og bruge hele søndagen på, at drengene skal spille fire kampe. For her kan det afvikles noget hurtigere med flere baner i levende omgivelser. Det bliver mere en familieoplevelse.”

Mere info

 
 

Artiklen om Fodboldfabrikken er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten. Læs mere om projektet.

Besøg Fodboldfabrikken.dk