Idan Artikel 16.06.2008

Golfens hjemland køber dansk golfsystem

Det yderst specialiserede danske it-selskab GolfBox har pæn succes med eksport af sit administrationssystem til golfverdenen.

Skrevet af: Martin Hedal

GolfBox har siden 2003 leveret et internetbaseret administrationssystem til danske golfklubber og siden til klubber og spillere i mange andre lande. Udviklingen af systemet begyndte allerede i 1999, da en gruppe golfspillere i Silkeborg besluttede sig for at gøre noget ved den tunge administration, der traditionelt er forbundet med golf.

Satsningen på et internetbaseret system førte i første omgang til nogen hovedrysten, men med udbredelsen af bredbånd viste det sig at være den helt rigtige beslutning på længere sigt for det i dag 10 mand store firma. Den moderne teknologi er imidlertid ikke udelukkende en fordel. Direktør i GolfBox Christian Færgemann forklarer:

”Jeg tror, vores styrke er vores teknologi og den måde, det blev udtænkt på i sin tid. Og så den måde, vi snakker med vores kunder på. Faktisk er teknologien nok også en af vores svagheder, fordi den er sværere at trumfe igennem i udlandet.”

Pæn eksport

Den internetbaserede teknologi er altså på samme tid en fordel og en ulempe for GolfBox’ eksport. For godt nok er internettet verdensomspændende, men langt fra alle lande står lige så stærkt som Danmark på bredbåndsområdet. Omvendt er golfklubber i andre lande ofte mere betalingsvillige, da de i udstrakt grad bliver drevet som forretning:

”Vi er faktisk enormt højteknologiske til forskel fra for eksempel USA. Man kan sige, at i Norden er vi langt foran med hensyn til teknologien, men langt bagud når det gælder forretning, og det er sådan set omvendt i de andre lande. I andre lande er det forretningsklubber stort set alle sammen. Og de tænker anderledes med hensyn til at udnytte deres ressourcer.”

GolfBox’ kommercielle gennembrud kom faktisk i Norge, hvor det norske golfforbund købte og hjalp med at videreudvikle GolfBox’ system. Siden er flere andre lande kommet med, og det store prestigegennembrud kom for nylig med golfens moderland Skotland. Det skotske forbund har således købt systemet til at administrere alle nationale turneringer under forbundet:

”Skotland var lækkert, fordi de ønskede sig virkelig noget, og vi har virkelig sparket dem 10 år frem i udvikling. De har fundet ud af, hvor meget hjælp de kan få ved ikke at sidde og lave sådan nogle ting manuelt,” fortæller Christian Færgemann.

Global tankegang nødvendig

GolfBox-systemet består overordnet af de fire delelementer medlems-, handicap-, turnerings- og tidsbestillingshåndtering, som spillere, klubber og nationale forbund kan købe i forskellige pakker. De største lande i systemet er i dag Danmark, Norge, Sverige, Skotland og Finland. Derudover er den første aftale netop underskrevet i Kina, som har et golfmarked i stærk vækst. Christian Færgemann ser det som en nødvendighed for et specialiseret it-selskab at tænke globalt:

”Vi har hele tiden tænkt globalt. Det har aldrig nogensinde kun skullet være Danmark. For der er 170 kunder, og det er svært at leve af. […] Om fem år skulle vi gerne være rigtigt store. Vi skulle gerne sidde på størstedelen af Europa og have gang i nogle meget interessante udenlandske markeder, som er stabile og som vækster.”

To store udfordringer

Umiddelbart ser det fornuftigt ud for GolfBox, men der er også forhindringer på vejen mod yderligere vækst. Først og fremmest oplever GolfBox som mange andre it-virksomheder den store mangel på arbejdskraft i branchen:

”Vi har haft store, store problemer med at finde en programmør. Desværre. For to år siden havde vi fået 50 ansøgninger, men det gør vi altså ikke i dag. Vi sidder her og vækster, og vi har nok at lave, men vi har svært ved at finde nogle. Det bremser også mig i min eksportfremfærd,” forklarer Christian Færgemann.

GolfBox har dermed en stor udfordring i at skaffe nye medarbejdere på programmørsiden. En anden aktuel hovedpine for Christian Færgemann er jagten på annoncører til GolfBox’ ellers velbesøgte hjemmeside. Det er ikke nogen guldgrube at sælge licenser til it-administrationssystemer i sig selv, og GolfBox vil gerne udnytte deres produkt yderligere. GolfBox.dk’s forside blev vist ca. 4,5 mio. gange i 2007. Trods et stadigt stigende besøgstal fra kommercielt interessante golfspillere er det vanskeligt for GolfBox at sælge annoncørpladsen via mediebureauerne:

”Det, vi får ind af sponsorer, er faktisk mere nogle, der ringer til os, end det er omvendt. Jeg har jo snakket med mediebureauer, og jeg har syntes, det har været en enormt anden verden, end hvad jeg er vant til. Der er en vis form for arrogance hos mediebureauerne. Jeg synes, vi har et produkt til en interessant målgruppe, men jeg kan ikke rigtigt få gang i det,” må han konstatere.

I 2008 har GolfBox således uden om mediebureauerne solgt annoncepladsen på GolfBox.dk.