Idan Artikel 23.03.2009

Idræt savnes i ny handlingsplan

Regeringen har fremlagt en handlingsplan, der skal styrke de praktiske, musiske og kunstneriske fag i folkeskolen. Idrætten fylder kun lidt.

Skrevet af: Jens Bjerregaard

Det er sparsomt, hvad regeringens nye handlingsplan for styrkelsen af de praktiske/musiske fag indeholder af tiltag for at styrke folkeskolens idrætsundervisning. Handlingsplanen vil etablere forsøg med afsluttende prøver i musik, billedkunst og det nye valgfag ’håndværk og design’, som skal styrke fagenes status blandt både lærere og elever. Men idræt skal fortsat ikke være et prøvefag, og det er et problem for idrætsfagets status, mener formanden for Dansk Idrætslærerforening, Martin Elbæk Knudsen: ”Det har voldsomme konsekvenser for fagets kvalitet, at der ikke er nogen prøve. Det er især i forhold til kvaliteten af undervisningen. Faget bliver brugt som udfyldning, og det får ingen respekt, hverken fra elever eller lærere. Det bliver lidt opfattet som et frikvarter,” siger han til Politiken. Eneste konkrete tiltag i den nye handlingsplan er, at der i perioden 2009-2011 skal etableres forsøg med ny sundhedsprofil for faget idræt i samarbejde med hjemkundskab i udskolingen.

Minister åben for prøver

Handlingsplanen udspringer af et forarbejde i en rådgivningsgruppe nedsat i 2006 med repræsentanter fra skoleverdenen og kulturinstitutioner. Rådgivningsgruppen har ikke haft en idrætsfaglig rådgiver, selv om idræt er folkeskolens tredjestørste fag. 

Begrundelsen for ikke at tage idræt med i rådgivningsgruppens arbejde har ifølge Undervisningsministeriet været, at idrætsfaget blev særskilt evalueret i 2004 af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Men evalueringens omkring 20 anbefalinger til forbedringer af skolernes idrætsundervisning er ikke blevet fulgt op af en egentlig handlingsplan.Det er dog muligt, at idrætsfaget vil få et større fokus på længere sigt. Undervisningsminister Bertel Harder har over for Politiken udtrykt undren over, at rådgivningsgruppen ikke har arbejdet med idræt. Han ser samtidigt positivt på muligheden for, at idræt bliver et prøvefag.

Breddeidrætsudvalget peger på udfordringer

Idrætten i folkeskolen bliver i øvrigt også behandlet i den rapport, som Kulturministeriets Breddeidrætsudvalg netop har offentliggjort. Rapporten peger på, at idrætten i folkeskolen står over for en række udfordringer:

  • Der er fortsat mange lærere, der underviser i idræt uden at have en linjefagsuddannelse eller en tilsvarende uddannelse. 
  • Der mangler fortsat en styrkelse af efter- og videreuddannelsen af idrætslærerne. 
  • Svømmeundervisningen bliver sparet væk i stadig flere kommuner. 
  • Fravær og manglende engagement i idrætsundervisningen på de ældste årgange er en udfordring. 
  • Samarbejdet med og overgangen til fritidsidrætten kan medføre praktiske, pædagogiske og idrætsfaglige udfordringer.

Hvad angår de praktiske/musiske fags status og vilkår i folkeskolen vil regeringens nye handlingsplan have undersøgt, om der er behov for at oprette et videnscenter for de praktiske/musiske fag, der kan opsamle og formidle viden om fagene.