Idan Artikel 20.04.2008

Kritik af OL-sponsorer

Menneskerettighedsorganisationer og aktionærer kritiserer de olympiske sponsorer for at løbe fra deres egne principper om social ansvarlighed.

Skrevet af: Søren Bang

IOC's 12 olympiske topsponsorer vender det blinde øje til krænkelserne af menneskerettigheder i OL-værtslandet Kina, selv om hovedparten af virksomhederne udadtil ønsker at profilere sig på 'social ansvarlighed' eller respekt for grundlæggende menneskerettigheder.Sådan lyder kritikken fra menneskerettighedsorganisationer, som nu har rettet sigtekornet mod de olympiske sponsorer oven på den olympiske fakkels turbulente rejse gennem Europa og USA. Men også på Coca Colas årlige generalforsamling i sidste uge efterlyste flere aktionærer på de indre linjer kritisk stillingtagen til forholdene i Kina. Dermed er Coca Cola og de øvrige sponsorer havnet i samme klemme som IOC, der på den ene side ønsker at fremstå som forkæmper for en række positive værdier, men som samtidig har været tilbageholdende med at rejse direkte kritik af de kinesiske OL-værter.

Uoprigtig politik

For en virksomhed som Coca Cola, der har stort marked i Kina, er dilemmaet mellem forretningshensyn og offentlig profil særligt tydeligt. Men ifølge organisationen Human Rights Watch kan sponsorernes modvilje mod at melde klart ud også skade deres omdømme og dermed i sidste ende deres forretning. 

"Aktionærer og forbrugere, som bekymrer sig om menneskerettigheder, bør ikke lade de olympiske sponsorer slippe af krogen. Deres tavshed op til Beijing-legene gør deres påstande om at støtte menneskerettigheder særligt hykleriske," siger Arvind Ganesan fra Human Rights Watch. Det hårde udfald kommer efter, at organisationen ikke har haft held med direkte henvendelser til sponsorerne, hvor man bl.a. har opfordret dem til offentligt at sige fra over for olympisk relaterede krænkelser af menneskerettighederne i Kina og i øvrigt dokumentere, at deres egne aktiviteter i landet ikke omfatter misbrug af arbejdskraft. På sin hjemmeside sammenligner organisationen Human Rights Watch samtidig de 12 topsponsorers generelle udmeldinger om social ansvarlighed og menneskerettigheder med deres udmeldinger om Kina. Ifølge oversigten har ingen af virksomhederne taget afstand fra forholdene i Kina. I stedet henviser de typisk til, at afholdelsen af OL i sig selv er en positiv begivenhed, eller at man som virksomhed ikke ønsker at blande sig i politiske forhold.

Kritik på generalforsamling

Den strategi ser man også praktiseret hos store virksomheder som General Electrics og Coca Cola, der arbejder bevidst på at skabe sig en profil som socialt bevidste og grønne selskaber, som arbejder på at fremme respekten for menneskerettigheder. Og det gav dønninger, da Coca Cola i onsdags afholdt sin årlige generalforsamling i Delaware. 

Her ønskede flere aktionærer, at den multinationale læskedriksproducent, som også er hovedsponsor på fakkelløbet, skulle bruge sine forretningsforbindelser med Kina mere politisk og tage afstand fra krænkelser af menneskerettighederne og den olympiske fakkels rute gennem Tibet.Kritikken blev afvist af Coca Colas administrerende direktør Neville Isdell med bemærkningen: "Vi er ikke en politisk organisation."

Undergraver OL som samlingspunkt

I stedet anklager han i en kommentar i Financial Times kritikerne for at undergrave de olympiske lege. 

Med udgangspunkt i anklagerne om Kinas medansvar for forholdene i Sudan-provinsen Darfur skriver han, at Coca Cola selv aktivt prøver at afhjælpe de humanitære forhold i Darfur. Samtidig advarer han mod en overdreven politisering af de olympiske lege. "Vi forstår, at legene udgør en global scene, som er attraktiv for dem, som vil bruge den til at fremme deres egne sager. Vi vil bede de grupper og enkeltpersoner om at finde en mere positiv måde at udnytte åbenheden omkring OL i stedet for at angribe og underminere en af verdens sidste samlende begivenheder."