Kvindelige fans og netværksøkonomi bliver fremtidens guld i sportens verden
Fremtidens sportsøkonomi handler ikke kun om seertal og tilskuere på stadion, men om co-creation og værdibårne fællesskaber. Kvindelige fans og digitale netværk er i centrum, forklarede kvinderne bag Saga Sports Group på Idrætsmødet i Aalborg.
De aktører, der vil have økonomisk succes i sportens verden i fremtiden, skal have styr på to ting. De skal forstå, hvordan netværksøkonomi ser ud i sport, og så skal de begynde at appellere til værdierne hos kvindelige sportsfans.
Det var det centrale budskab fra de to danske kvinder bag Saga Sports Group, Bettina Kuperman og Majken Gilmartin, da de holdt oplæg på Idrætsmødet i Aalborg.
De to har tilsammen mange års erfaring med henholdsvis forretningsstrategier og event management i sport og innovative sportstiltag for kvinder, og det er på den baggrund, at de opfordrer alle aktører i sport til at holde øje med kvinderne og deres købekraft.
Globalt set er der 684 millioner kvindelige sportsfans, som typisk har stor indflydelse på, hvad 75 pct. af en husstands disponible indkomst skal bruges på. Her ligger der ifølge Bettina Kuperman et kæmpe undervurderet marked, som kan blive det næste store vækstområde inden for sport.
"Et marked, hvor alle var overbeviste om, at her kan man i hvert fald ikke skabe noget, er kvindefodbold. Men i Los Angeles fandt skuespilleren Natalie Portman en gruppe investorer, som sammen skabte en fantastisk fodboldklub for kvinder og målrettede fanengagementet til familier og kvinder. På tre år har de helt revolutionært fået en værdiansættelse på 250 millioner dollars," fortalte Bettina Kuperman.
Klubben hedder Angel City FC og kan ifølge Bettina Kuperman også melde om 94 pct. i stadionbelægning og er den førende i ligaen, når det handler om salg af merchandise.
"Angel City FC's værdiansættelse var et chok, som har fået rigtigt mange til at vågne op. Jeg læser rapporter fra store investeringsselskaber, og når Goldman Sachs sender en rapport ud og skriver 'vågn op, I skal til at kigge på kvindesporten', så er det nok tid til at kigge på kvindesporten," sagde Bettina Kuperman.
Kvinder som nøgle til vækst er en af de megatrends, der i øjeblikket præger den økonomiske udvikling i sport, fortalte Bettina Kuperman, og den ligger tæt op af en anden trend, hvor det at have gode formål og værdier er blevet et konkurrenceparameter også i sportens verden.
Bettina Kuperman fremlagde tal fra undersøgelser, der viser, at 70 pct. af de kvindelig fans foretrækker brands med formål og værdier, der matcher deres egne, og at 65 pct. af fans føler sig mere loyale over for hold og ligaer, der tager stilling til samfundsspørgsmål.
Klubben bliver en platform, hvor fans er med til at skabe indhold
Den digitale udvikling er en anden megatrend, der har skabt helt nye økonomiske muligheder i sport, og som kvinderne bag Saga Sport betegner som en netværksøkonomi.
Ifølge dem ser vi lige nu en bevægelse væk fra, at værdiskabelse sker lineært ved, at en klub sælger et produkt i form af kampe til sponsorer og medier, som sælger den videre til fans, hen imod en situation, hvor den økonomiske værdi bliver skabt i samarbejde mellem forskellige aktører.
Et eksempel på denne udvikling er den amerikanske fodboldliga NFL, som har omfavnet den digitale udvikling og tilladt spillere, fans og hele økosystemet rundt om ligaen at dele videoklip fra kampene på deres egne sociale medier og på den måde gøre de ting, der bliver delt omkring NFL og eventen, til en del af deres produkt.
Coby Bryant har SoMe-tjansen efter en NFL-kamp mellem Atlanta Falcons og Seattle Seahawks. Foto: Icon Sportswire/Getty Images
"På bare tre år fik de over 30 millioner nye fans, fordi man har at gøre med en generation, der godt kan lide at se klip og highlights. Det er mere brugerdrevet, end når man fra centraliseret hold siger, at man har et medieprodukt på 90 minutter, og hvis man ikke vil deltage på de vilkår, må man ikke være med," fortalte Bettina Kuperman.
Ved at lade brugerne være med til at skabe oplevelsen af fodboldkampene, kan klubber blive mere økonomisk modstandsdygtige, fordi forretningsstrategien ikke længere kun er lagt op omkring kampe, men kan vokse på forskellige måder.
"Vi går fra produkter til platforme. Klubben er ikke længere bare en kampudbyder, men en platform, hvor folk engagerer sig, og hvor der skabes værdi gennem mange forskellige interaktioner. Fans bliver medskabere. Deres content og deres involvering er en del af produktet nu. Kampen er ikke lige så vigtig som hele økosystemet omkring sporten. Det vigtige er co-creation og interaktion," sagde Bettina Kuperman.
Samarbejde med Netflix gav Formel 1 flere kvindelige fans
Andre sportsgrene har også fået økonomisk gevinst ud af at tænke i økosystemer. For eksempel Formel 1, som ændrede tilgang efter, at den tidligere ejer Bernie Ecclestone trak sig tilbage i 2017.
"De lavede et samarbejde med Netflix om dokumentarserien 'Drive to survive', som gjorde, at de fik 30 pct. flere kvindelige fans, og at gennemsnitsalderen for fans faldt fra 49 til 37 år. Det gav en helt ny energi omkring deres brand," fortalte Bettina Kuperman.
Hun fremhævede også de events, som Formel 1 skaber omkring de løb, der køres inde i en by.
"Jeg har været så heldig at være til Formel 1 i Baku, hvor mode og musik var en kæmpe del af det. Altså, jeg får helt kuldegysninger. Man gik rundt, og der var bare Formel 1 over det hele, og om man havde billet eller ej, så var man en del af oplevelsen, man var en del af et fænomen. Det har de virkelig forstået, og det har også gjort, at de nu er 17 mia. dollars værd," fortalte Bettina Kuperman.
Formel 1 har formået at vækste sin fanskare, blandt andet ved at samarbejde med Netflix om dokumentaren 'Drive to survive' samt diverse side-events til selve løbet. Foto: Michael Reaves/Stringer/Getty Images
Nye formater laver disruption
Digitaliseringen har også betydet, at det er muligt at skabe økonomi rundt om nye typer af sportsbegivenheder og det, Bettina Kuperman kalder disruptor-ligaer.
Et eksempel er Kings League, der er en syvmands-fodboldliga, som blev etableret i 2022 af den tidligere spiller Gerard Piqué. Ligaen, der oprindeligt blev introduceret i Spanien, har regler, der adskiller sig fra traditionelle fodboldregler, såsom straffesparkskonkurrence, ubegrænset udskiftning og implementering af hemmelige våben for at tilføje et element af dynamik og underholdning til kampene.
"Så tog de også hele gaming- og streamingtrenden med og blandede den ind i sporten og lavede formatet på en måde, der egner sig godt til de digitale medier. De har rejst over 62 millioner US dollars i finansiering og har også fået Zlatan Ibrahimovic med på den og betalt ham 12,5 millioner euro efter blot at have været i gang i halvandet år," fortalte Bettina Kuperman.
Kings League har naturligvis også fået følgeskab af en liga for kvinder, Queens League, der spilles i Spanien og de amerikanske kontinenter.