Idan Artikel 18.06.2010

Mediehus lancerer løbeportal

Berlingske Media går ind i kampen om løberne på nettet. Løbnu.dk skal supplere mediehusets generelle fokus på løb og motion, og den nye virtuelle arena kalder sig allerede nu ”Danmarks største”.

Skrevet af: Martin Hedal

Kampen om markedet for løbere og motionister er i fuld gang både ”i virkeligheden” og på nettet. Det har for alvor bredt sig til landets mediehuse. Eksempelvis har Alt for Damerne i 2010 stoppet et mangeårigt samarbejde med flere atletikklubber om afviklingen af et landsdækkende kvindeløb for selv at arrangere motionsløbet uden om klubberne.

Berlingske Media har også gennem flere år været involveret i motionsløb, og løbeportalen Løbnu.dk skal fremover supplere løbene. Løberne kan på sitet bl.a. få rådgivning og kostvejledning, finde en løbemakker, opmåle ruter, socialisere sig med andre løbere og studere en kalender over alle danske motionsløb. Nogle af tilbuddene er gratis, mens andre koster 29 kr. pr. måned.

Danmarks største motionsløbesite

Berlingske Media kalder selv i en artikel 17. juni 2010 i Berlingske Tidende Løbnu.dk for ”Danmarks største site for alle landets mange motionsløbere”. Koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, udtaler om potentialet for sitet:

”Der er tale om et stort nichesite med en potentiel målgruppe på flere end en million danskere. Vi har haft stor succes med Sporten. dk, og jeg spår også, at vi ret hurtigt vil få mange brugere på Løbnu.dk.”

Flere nationale sites er allerede målrettet (motions)løberne: Iform.dk, Dourun.dk, Motion-Online.dk, Dinform.dk, Endomondo.com m.fl. De kan suppleres med løbesektioner på en række af landets største websites, atletikklubbers websites, diverse sociale medier (herunder Facebook) og flere nyere ’virtuelle arenaer’, hvor løbere og andre motionister mødes online.

Der dukker hele tiden nye sites op, der forsøger at appellere til det løbende folk. Senest har Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) annonceret et ambitiøst samarbejde med Nykredit om et nyt virtuelt mødested for bl.a. motionsløbere.

Berlingske Medias initiativ understreger altså, at motionsløberne er en ombejlet kundegruppe i disse tider.