Idan Artikel 02.11.2009

Mere nytænkning i fodboldtræningen

Iværksættervirksomheden Munin introducerer nu sit første produkt af nytænkende fodboldrekvisitter. ’M-station’ er blevet til i tæt samarbejde med spillere og trænere.

Skrevet af: Martin Hedal

Mange boldberøringer, høj intensitet, effektiv selvtræning, bedre boldkontrol og mere koncentreret, men samtidig sjovere træning er noget af det, som iværksættervirksomheden Munin ønsker at tilføre fodboldtræningen med sit første produkt ’m-station’.

I princippet er det en avanceret mur, der kan indstilles i hældningen, og som spiller bolden retur med næsten samme hastighed, som den bliver spillet ind på ’muren’.

Med ’m-station’ og andre fodboldrelaterede redskaber vil den to år gamle iværksættervirksomhed nytænke den traditionelle fodboldtræning domineret af kegler og kridtstreger og få fodbold mere på udstyrsmæssig omgangshøjde med andre idrætsgrene:

”Vi vil gøre det sjovere at blive bedre. Der er stort set ikke rekvisitter i fodbold. Hvis du tager en række andre idrætsgrene, så er der jo enormt meget udstyr og gear til hele tiden at udvikle sig og blive bedre. Vi windsurfer og står på ski, og her er nærmest et motto om, at man ikke skal gå ned på gearet. Det er nærmest ikke muligt i fodbold at gå ned på gearet – jo, hvis bolden punkterer,” fortæller den ene af Munins to stiftere, Nikolaj Thomassen.

Spillernes behov var udgangspunktet

Munin har fra begyndelsen ikke haft ét bestemt produkt i tankerne, men har gjort en dyd ud af at lytte til fodboldkyndige samarbejdspartnere og ikke mindst fodboldspilleres ønsker og træningsbehov:

”Hele vores produktudviklingstilgang har nok været lidt atypisk. Vi havde nogle idéer til, hvordan man kunne lave nogle ting, men var egentlig mere drevet af brugerbehov frem for nogle konkrete tekniske løsninger. […] Vi vil ikke være en virksomhed knyttet op på ét produkt, men et brand, som består mere af en holdning til sporten end et enkeltstående produkt,” forklarer Munins anden stifter, Joachim Christgau, som understreger, at Munin også efter lanceringen af produkterne vil være i løbende kontakt med brugerne.

Den unge virksomhed satser på i fremtiden at have en palet af produkter for dels at sprede risikoen og dels at udnytte den synergi, der kan være mellem forskellige træningsprodukter:

”Vi har seks prototyper på seks forskellige produkter. Lige nu fokuserer vi, men der ligger en række ting, som vi ved, der virker, og som bare mangler lanceringen,” siger Nikolaj Thomassen.

Global Goal har brudt markedet

Med risikospredningen over flere produkter minder Munin om en anden af de iværksættervirksomheder, som Idan tidligere har portrætteret i projektet ’Idrættens Iværksættere’. Ms2solution udvikler således også konstant nye produkter til porteføljen. Senest har opfindervirksomheden udviklet en letvægtsbande til sportshallerne. 

En anden idrætsiværksætter, der minder om Munin, er Global Goal, der har opfundet det runde fodboldtræningsmål af samme navn. Global Goal har efter mange års kamp fået succes med sit bud på nytænkning i fodboldtræningen, og det ser Munin som et brud på den traditionelle fodboldtænkning. Dermed er klubberne mere åbne for yderligere nytænkning, og Munin er da heller ikke endnu løbet ind i negative miner under præsentationen af ’m-station’.

Elektronik i rekvisitterne

En tredje iværksætterparallel til Munin er GoalRef, som har indbygget magnetfeltteknologi i fodboldmål til bl.a. at bestemme, om en bold er i mål eller ej. Munin er også i fuld gang med at kombinere sine rekvisitter med elektronik:

”Vi har et udviklingsprojekt med Alexandra Instituttet om at lave en digital version af ’m-station’. De har lavet en prototype nu, som kan registrere, hvor og hvor hårdt, man rammer, give signal om, hvor man skal ramme igen osv. Det med at trække teknologien langsomt ind i fodbold er over tid meget muligt. Det er en vej, vi gerne vil gå, men det har hele tiden været meningen at starte lavt, så vi ikke kommer med en rumraket til nogle, der har brug for en trillebør,” fortæller Nikolaj Thomassen.