Idan Artikel 10.11.2011

Multiarena vil asfaltere fodboldbanen

Nordeuropas største overdækkede fodboldarena, Telenor Arena i Oslo, er så økonomisk presset, at ejeren vil smide det lokale Tippeligahold på porten for at koncentrere sig om koncerter og events. Multiarenakonceptet hænger ikke sammen.

Skrevet af: Søren Bang

Da Telenor Arena åbnede dørene i foråret 2009 på Fornebu i det vestlige Oslo, var det ikke kun frugten af Tippeligaholdet Stabæk Fotballs mangeårige kamp for at få et nyt og moderne stadion. Det var samtidig Nordeuropas største indendørs fodboldarena med 15.000 siddepladser og kunstgræsbane. Den multifunktionelle arena til en halv milliard norske kroner skulle virkeliggøre drømmen om en sportslig og kulturel dynamo i forstadskommunen Bærum. I dag ligner drømmen mere et mareridt: Trods enkelte spektakulære events som det europæiske melodigrandprix i 2010 har arenaen siden åbningen været i permanente økonomiske vanskeligheder, og fodboldklubben risikerer nu at miste sin hjemmebane til næste sæson. Telenor Arenas ejer, holdingselskabet Euroforum AS, der er kontrolleret af den lokale finansmand Kjell Christian Ulrichsen, vil have Stabæk Fotball, som Ulrichsen selv ejede indtil 2009, helt ud af arenaen. Ifølge Didrik Schnitler, der er bestyrelsesformand i Euroforum AS, koster det arenaen 60 mio. norske kroner om året at være hjemmebane for klubben, fordi fodboldkampene blokerer for mere profitable koncerter, messer og andre former for events. Og han tror ikke på, at andre vil overtage arenaen med dens nuværende uholdbare forretningsmodel. ”Vi må bare erkende, at en spændende drøm, mange troede på, ikke er bæredygtig. Vi så allerede for to år siden, at det ikke var økonomisk muligt at kombinere fodbold med arenadrift,” siger Didrik Schnitler til den norske avis Aftenposten.

Fodbolden blokerer for rentabel forretning

Det er især fodboldens krav om fleksible terminer, der ifølge Didrik Schnitler forhindrer en mere rentabel drift og dermed sætter spørgsmålstegn ved den økonomiske bæredygtighed af multifunktionelle fodboldstadioner. 

Planlægningen af koncerter og andre events sker ofte 1-2 år ud i fremtiden, hvilket støder mod fodboldklubbens behov for fleksible kampprogrammer: Tv-kampe kan henover sæsonen flyttes med kort varsel i dagene omkring weekenden, ligesom det pr. definition er umuligt at forudse antallet af kampe i de europæiske turneringer og den nationale pokalturnering. Dertil kommer, at arenaen skal bruge dage på at rigge til og af i forbindelse med fodboldkampene. ”At Stabæk siger, de bare skal spille 20 kampe, og at arenaen vil være ledig 250 dage i resten af året, er med al respekt rent nonsens. Der vil være tid til opstilling og afrigning dagen før og efter en fodboldkamp. Og så snakker vi om langt flere dage i løbet af året. Desuden vil det begrænse vore muligheder for at få andre arrangementer ind i arenaen, som koncerter,” siger Didrik Schnitler til Aftenposten. Klubben har tidligere tilbudt kun at spille sine Tippeligakampe i arenaen for at give Telenor Arenaen større manøvrerum, men man stødte mod det norske fodboldforbuds regel om, at alle væsentlige turneringskampe skal spilles på den samme hjemmebane. Desuden var arenaens navnesponsor, Telenor, angiveligt ikke begejstret for at se kampe og tilskuere flyttet væk fra arenaen. En problemstilling, der måske kan dukke op igen, hvis Stabæk bliver sat på porten.

Heftige protester

Udsigten til, at kunstgræsbanen bliver solgt og gulvet asfalteret, har vakt oprør i fodboldklubben, der risikerer at stå uden ordentlig hjemmebane, når årets sidste ligakamp er spillet den 20. november. 

Under overskriften ’Asfaltér ikke vores drømme” har klubben kørt kampagne mod planerne, og der er kommet kold luft til den tidligere klubejer Kjell Christian Ulrichsen og folkene omkring ham. I en kommentar på klubbens hjemmeside gik bestyrelsesmedlem og medejer af Stabæk Fotball AS Ingebrigt Steen Jensen således til frontalangreb på arenaens direktør, Øystein Flenning, da han i slutningen af september bebudede salget af kunstgræsbanen. ”Jeg anerkender de juridiske ejeres ret til både at asfaltere, rasere og sælge. Men jeg tillader mig at udfordre deres moralske ret til at gøre det,” skrev Ingebrigt Steen Jensen på klubbens hjemmeside. ”Det var græsset, som gjorde, at ejerne af Telenor Arena fik grunden plus 50 millioner kroner i støtte for at bygge en fodbold- og multiarena. (…) Tror han, at befolkningen i vores kommune ville give ham, hans ejer og hans våbendrager Didrik Schnitler, grunden gratis, for at de skulle arrangere campingvognmesser, hundeudstillinger og hjemme-alene-fester for ungdommen, som rager rundt på Fornebulandet? ”

Tiden løber ud for Stabæk

I kommentaren fra den 3. oktober håber Ingebrigt Steen Jensen, at klubben sammen med bl.a. kommunen og eventuel ny ejerkreds kan finde en løsning, som tillader fodbolden at blive i arenaen. 

Men chancen for i tolvte time at finde nye kræfter, som er villige til at poste penge i arenaen, svinder ind. Klubben er selv presset økonomisk, og indtil videre er der kun kommet, hvad der ligner løse rygter ud af forsøgene.”Det er kun Stabæk Fotball, der stadig tror på julemanden. Men han kommer som bekendt ikke i november,” som Øystein Flenning sagde spidst, da han i september bekendtgjorde, at kunstgræsset var til salg. Om han får ret, vil sandsynligvis være afklaret i midten af november, når Stabæk skal meddele det norske fodboldforbund, hvor klubben spiller hjemmekampe i næste sæson. 

Læs mere om sagen

 
 
Link til Aftenpostens artikel med Didrik Schnitler

 

Link til artikel i Aftenposten om de seneste rygter om en overtagelse af arenaen