Idan Artikel 26.03.2015

Nyt samarbejde skal sætte mere bevægelse i skoledagen

Med 50 millioner kroner støtter TrygFonden og Dansk Skoleidræt et nyt projekt, der skal give skolerne idéer til at skabe idræt og bevægelse for eleverne i skoletiden.

Skrevet af: Anna Rex Wittig

I 2014 blev det med den nye folkeskolereform indført, at alle børn i gennemsnit skal bevæge sig 45 minutter i løbet af en skoledag. Det stiller nye krav til både lærere og elever og har fået TrygFonden til at skyde 50 millioner kroner i et samarbejde med Dansk Skoleidræt om projektet ’Sunde Børn Bevæger Skolen’, som skal gøre det nemmere at gøre bevægelse til en del af skoledagen både i og uden for klasseværelset.

”Vi giver bl.a. skolerne redskaber til at få bevægelse ind i de forskellige boglige fag og klæder dem på til at varetage en sundhedsundervisning, der ikke dikterer sundhed med en løftet pegefinger, men i stedet lader eleverne mærke det på egen krop. Vi viser vejen til sjovere og mere aktive frikvarterer til gavn for både deres sundhed og læring,” siger generalsekretær i Dansk Skoleidræt Niels Grinderslev om det nye projekt.

Samarbejdet løber over de næste fem år, og projektprogrammet består konkret af seks forskellige indsatser, som skolerne kan bruge til at iværksætte idræts- og bevægelses initiativer:

  • Sæt Skolen i Bevægelse
  • Gåbus
  • Skolegårdsakademiet
  • Styr på Sundheden
  • Skolernes Motionsdag
  • Skolesport 

Skolerne mangler inspiration

Behovet for at hente inspiration til at gøre fysisk aktivitet til en del af dansk-, matematik- eller historietimerne fremgår af en undersøgelse, som Dansk Skoleidræt foretog i 2014. Den viser, at kun knap halvdelen af lærerne mener, at de 45 minutters daglige bevægelse er blevet godt integreret på deres skole. Desuden mangler lærerene inspiration til at leve op til skolereformens nye krav.

”Seks ud af ti lærere siger, at de har brug for langt mere inspiration til arbejdet med bevægelse i en længere og mere varieret skoledag. Det fortæller, at skolerne står med en stor udfordring, som vi er nødt til at tage seriøst. Derfor er vi også rigtig glade for, at vi gennem det nye samarbejde med TrygFonden kan komme skolerne i møde og give dem den håndsrækning, de har brug for,” siger Niels Grinderslev.

Ud over en lang række forslag til bevægelsesaktiviteter i løbet af skoledagen kan lærerne også få idéer til at hjælpe eleverne med at blive mere aktive, f.eks. ved at tage med 'gåbus' i skole, og skolerne kan søge hjælp til at etablere bevægelsestilbud særligt for de idrætsusikre elever i eller efter skoletid.

”Det er altafgørende, at bevægelsen bliver menings‐ og lystfuld for eleverne. Bevægelse kan i dén grad være inkluderende, men hvis bevægelse kun bliver meningsløse løbeture eller andet, der dræber de unge menneskers begejstring, kan bevægelse også blive ekskluderende,” siger Niels Grinderslev, der mener, at det er vigtigt at udnytte chancen for at få mere bevægelse integreret i undervisningen.

”Det er nu, at vinduet er her, og det er nu, at eleverne glæder sig til bevægelse, så derfor er det også nu, at vi skal hjælpe skolerne med at få bevægelse integreret.”

Læs mere

 
 

Læs mere om samarbejdet mellem Dansk Skoleidræt og TrygFondenLæs inspirationskataloget til idræts- og bevægelsesinitiativer