Idan Artikel 05.08.2008

Nyt støttekoncept pænt modtaget

Specialforbundene hilser generelt Team Danmarks nye støttekoncept velkommen. Flereforbund advarer dog mod at have for store forventninger til idrættens kommercielle potentiale.

Skrevet af: Søren Bang

Udkastet til nyt støttekoncept for Team Danmark i perioden 2009-2012 får en overvejende pæn modtagelse i de høringssvar, som 15 specialforbund samt DIF og aktivkomitéen har indsendt i forbindelse med en høringsproces henover sommeren.

Blandt de områder, som generelt bliver rost, er Team Danmarks ønske om at styrke talentudviklingen og ekspertbistanden, forenkle administrationen og indføre mere nuancerede mål for den sportslige udvikling.

Konceptet med fire støttekategorier får også en god modtagelse i de fleste høringssvar. Flere roser desuden Team Danmark for større åbenhed i forbindelse med denne revidering af støttekonceptet sammenlignet med den seneste revision.

Tvivl om kommercielle muligheder

 En række forbund har dog kritiske kommentarer til støttekonceptets ambitioner om at forbedre forbundenes evne til at udnytte sportens kommercielle aspekter – ikke mindst hvad angår de forbund, hvis egenfinansiering af elitearbejdet ligger under 40 procent.

Blandt andet skriver svømmeunionen i sit høringssvar, at man ikke vil kunne fastholde den nuværende elitesatsning, hvis forbundet skal bidrage med 40 procent, og at de kommercielle potentialer primært findes på breddesiden.

På samme vis rejser bl.a. kano- og kajakforbundet og DIF tvivl om, hvor store de reelle kommercielle muligheder er i en række idrætsgrene.

Behov for afdækning af potentiale

 Bag diskussionen ligger spørgsmålet om, hvordan dansk eliteidræt kan skaffe de ekstra midler, som bl.a. Idan i sin nylige evaluering af Team Danmarks støttekoncept pegede på er en forudsætning, hvis Danmark på længere sigt vil fastholde sin internationale sportslige position.

Således har Team Danmark her op til OL peget på, at idrætten skal sikre flere kommercielle indtægter, men også at man fra politisk hold bør overveje, om man ønsker at fastholde de sportslige målsætninger og i givet fald vil være indstillet på at betale for det.

Idan har i en kommentar fastholdt, at specialforbundene og Team Danmark bør afdække, om der på længere sigt er uudnyttede kommercielle potentialer i dansk eliteidræt, som kan være med til at øge aktivitetsniveauet.

Det gælder bl.a. i forhold til udviklingen af interessante stævner, medieinteressen og attraktive sponsorkoncepter.

Læs mere

 
 
Læs Henrik H. Brandt og Rasmus Storms kommentar om dansk idræts kommercielle kultur