Idan Artikel 12.08.2008

OL-åbning blev gennembrud for nye tv-medier

Alene i Kina fulgte næsten en halv milliard seere åbningen af OL i Beijing. OL er samtidig et gennembrud for levende billeder på nettet.

Skrevet af: Søren Bang

Ikke uventet trak Kina langt de fleste tv-seere ved åbningen af OL. Ifølge en opgørelse i internetmediet The Sport Briefing fulgte ikke mindre end 496 mio. kinesere med i legenes åbning, hvilket svarer til 86 procent af alle kinesiske tv-seere på det tidspunkt af dagen. Interessen var mindre i en række store vestlige lande, men stadig stor. I USA holdt tv-stationen NBC, som har investeret 893 mio. dollars i tv-rettighederne, transmissionen tilbage i 12 timer for at ramme primetime om aftenen og nåede derved 38 mio. seere. I Japan og Spanien, der ligesom USA bejler til OL i 2016, lå seertallene på henholdsvis 50 mio. og små 10 mio. seere. I Spanien fulgte 40 procent af alle seere med tændt fjernsyn åbningshøjtideligheden.

Stor interesse på nettet

Men frem for alt satte åbningen nye standarder for live-transmissioner på nettet. 

Således fulgte ikke mindre end 400.000 mennesker åbningsshowet live på BBC Sports internetsider. Til sammenligning så cirka fem mio. mennesker åbningen på selve BBC 1.Også amerikanske NBC har på sin olympiske hjemmeside haft tæt trafik med cirka 70 mio. sidevisninger under ceremonien, hvilket er en tidobling sammenlignet med legene i Athen for fire år siden. Ikke mindre end 187 af de 220 lande, som har transmissioner fra legene i Beijing, bringer ifølge branchetidsskriftet TV Sport Markets levende billeder på nye digitale medier som internettet og mobiltelefonen. Dette gennembrud for de nye alternative tv-medier har dog ikke slået igennem i prisen for rettighederne, hvor de også for de kommende lege i 2010 og 2012 kun vil udgøre en meget lille andel af IOC's samlede tv-indtægter.

Prisen på tv-rettigheder vokser fortsat

Men som seertallene og brugen af digitale medier antyder, er sommer-OL generelt en attraktiv vare for tv-stationerne trods bekymring over, at OL mister appel blandt unge.

Det afspejler sig i de tv-aftaler, som allerede nu er på plads for OL i London om fire år. Med et salg af rettigheder på 2,4 mia. dollars, cirka 12 mia. kroner, ligger rettighedsprisen væsentligt over prisen for rettighederne til legene i Beijing. Og indtægterne vil stige yderligere, når IOC får indgået de manglende aftaler med bl.a. Kina og dele af Afrika samt Sydamerika. Samlet set ventes rettighederne at løbe op i over 2,5 mia. dollars, mens tv-indtægterne ved OL i Beijing har en samlet værdi på lidt over 1,7 mia. dollars (cirka 8,5 mia. kr.). Heraf betaler NBC i USA cirka halvdelen, mens EBU i Europa lægger 443 mio. dollars fulgt af Japan (Japan Pool) med 180 mio. dollars og Australien (Seven) med 66 mio. dollars. OL er som tv-begivenhed stadig domineret og finansieret af vestlige tv-stationer – trods de imponerende kinesiske seertal.