Idan Artikel 24.11.2008

OL på vej væk fra public service-tv

IOC's nye tv-strategi kan betyde, at OL forsvinder fra mange public service-stationer i Europa. Forhandlinger om ny aftale med EBU er brudt sammen. (Opdateret)

Skrevet af: Søren Bang

Opdateret den 4. december 2008. Tv-transmissioner fra OL kan være på vej væk fra de store nationale public service stationer i Danmark og resten af Europa, efter at forhandlingerne mellem IOC og EBU, The European Broadcasting Union, om rettighederne for legene i 2014 og 2016 er brudt sammen.I mere end 50 år har tv-aftaler med EBU ellers sikret, at alle kunne følge legene hjemme fra dagligstuen gratis på de store public service-stationer. Men denne gang tyder meget på, at det ikke vil lykkes at nå en fælles aftale med de 75 tv-stationer under EBU.Ifølge præsidenten for EBU,  tyskeren Fritz Pleitgen, bliver mange års samarbejde om at udbrede OL og olympiske idrætsgrene under og mellem legene dermed afbrudt.“Vi noterer os, at der er forskellige syn på den fremtidige værdi af tv-rettighederne til legene. EBU's medlemmer var overraskede over IOC høje økonomiske forventninger,” siger han i en pressemeddelelse.  

Ny tv-strategi i IOC

EBU har ikke nævnt, hvor mange penge man tilbød IOC for rettighederne i forhold til de kommende lege Vancouver og London, som samlet set koster EBU cirka 4,4 mia. kr.

Men forhandlingssammenbruddet afspejler sandsynligvis den nye strategi i IOC, hvor man i stigende grad er villig til at indgå mindre nationale aftaler med kommercielle tv-stationer, som ønsker at udsende en del af transmissionerne som betalings-tv. En mere kommerciel målsætning, som er allerede er udmøntet i de nye tv-aftaler, som IOC har indgået med Rupert Murdoch-ejede betalingsstationer i Italien og Tyrkiet.Isoleret set kan sådanne aftaler øge IOC’s tv-indtægter, der i dag udgør cirka halvdelen af IOC’s samlede indtægtsgrundlag, men de sikrer også IOC et tættere samarbejde med de enkelte tv-stationer og dermed større indflydelse på, hvordan det olympiske brand bliver udnyttet lokalt.

OL's udbredelse truet

Men udsigten til, at OL kan være på vej væk fra public service-kanalerne, kan også få negative konsekvenser for idrætten, mener direktøren for EBU. 

”Det er i jeres interesse at opretholde et bredt publikum for at sikre jeres idrætters popularitet. Mens vores konkurrenter ikke er interesserede i idrætsgrene, som er mindre attraktive på tv, eller som er mindre populære, er vi fortsat den største formidler af hele viften af olympiske idrætsgrene,” sagde Jean Reveillon ved et møde i Lausanne for et par uger siden, da forhandlingerne stadig stod på. I samme spor ligger Jens Sejer Andersen fra organisationen Play the Game: »De olympiske lege risikerer at miste relevans og engagement. Det vil svække de olympiske leges betydning i det offentlige rum. Det undrer mig, at IOC vil sætte sit offentlige omdømme og forankring i verdenspublikummet på spil for at tjene penge. Det er jo ikke sådan, at de mangler penge lige nu«, siger han til Politiken torsdag.

Risikabel forretningsstrategi

Men også set ud fra et snævert forretningsperspektiv er det en risikabel strategi at opgive den samlede aftale med EBU, vurderer en analyse i nyhedsbrevet TV Sports Markets.  Heri bliver ledende folk i branchen citeret for, at det under det nuværende økonomiske klima ikke er sikkert, at IOC kan hente, hvad man håber på.

Meget vil i den forbindelse afhænge af, hvad IOC kan få for rettighederne i de største europæiske lande, og om EBU i givet fald vil indgå en samlet aftale for de mindre interessante tv-markeder, som IOC ikke ønsker særaftaler med.”Er der konkurrence på store markeder som Storbritannien og Spanien? Og er det værd at afmontere hele aftalen med EBU? Det er en pokkers stor risiko at tage,” som en af TV Sports Markets’ kilder siger det. 

Læs mere