Sponsormarkedet er stagneret
Markedet for sportssponsorering udgjorde 1,203 mia. kr. i 2011 ifølge Dansk Oplagskontrols årlige reklameforbrugsundersøgelse
Tv-reklamer og internet blev de store vindere på annoncemarkedet i 2011, mens markedet for sportsssponsorering holdt et stabilt niveau med en omsætning på 1,203 mia. kr. Dermed holdt sponsormarkedet ifølge Dansk Oplagskontrols årlige Reklameforbrugsundersøgelse akkurat skansen i forhold til året før, men det danske sponsormarked har fortsat ikke indhentet niveauet i forhold til rekordåret 2008 – før finanskrisens hårde slag – da sponsormarkedet i Danmark udgjorde 1,258 mia. kr., ifølge undersøgelsen. Sponsorbudgetterne fylder dog stadig pænt i de danske virksomheders markedsføringsbudgetter. Internettet er den store vinder i disse år med en årlig omsætning på 4,019 mia. kr., mens tv-markedet udgjorde 2,517 mia. kr. De senere års store taber på det danske reklamemarked, som undersøgelsen sætter til ca. 20,5 mia. kr. i alt, har været dagbladene, som i 2011 omsatte for 1,908 mia. kr. på annoncer.
Udviklingen i værdien af sportssponsering på det danske marked i de seneste 15 år
|
Årstal |
Mio. kr. |
|
1994 |
290 |
|
1995 |
339 |
|
1996 |
407 |
|
1997 |
526 |
|
1998 |
525 |
|
1999 |
612 |
|
2000 |
583 |
|
2001 |
680 |
|
2002 |
776 |
|
2003 |
824 |
|
2004 |
973 |
|
2005 |
1.060 |
|
2006 |
1.136 |
|
2007 |
1.182 |
|
2008 |
1.258 |
|
2009 |
1.106 |
|
2010 |
1.196 |
|
2011 |
1.203 |
Kilde: Dansk Oplagskontrol, Reklameforbrugsundersøgelsen 2011