Idan Artikel 15.12.2005

TV 2 gør 2005-status

TV 2 udnævner sig selv som danskernes sportskanal nummer 1. Sammen med søsterkanalen TV 2 Zulu sad TV 2 på langt over halvdelen af seernes forbrug af tv-sport i 2005.

Skrevet af: Martin Hedal

Oven på en sommer i bjergtrøjen og et netop overstået VM i kvindehåndbold med pæne seertal gør TV 2 status over sportsåret 2005. I nyhedsbrevet TV 2 Medienyt kan kanalen præsentere en seerandel på 57,5%, når søsterkanalen TV 2 Zulu tælles med.

Public service-konkurrenten DR viser færre timers sport og stod i 2005 for under 1/5 af seernes tid med tv-sport. Viasats kanaler TV3, TV3+ og Viasat Sport 1, 2 og 3 kommer ud af 2005 med en større seerandel end DR, mens Kanal 5 stadig er en lille spiller på markedet.

Oprustning i 2006 

Allerede i august i år øgede TV 2 antallet af sportsnyhedsudsendelser. Sportsnyheder kl. 12, 14 og 16 i forbindelse med de almindelige nyhedsudsendelser gav nogle dage helt op til ni gange sportsnyheder.

På transmissionssiden vil TV 2 Sporten som noget nyt i 2006 transmittere fra den hjemlige holdturnering i badminton. Det sker som en del af en ny rettighedsaftale frem til 2011 med Dansk Badminton Forbund.

Den vældigt omdiskuterede nye håndboldaftale træder også i kraft i 2006. I år ændrede TV 2 navnet SportsLørdag til HåndboldLørdag, og vi vil også komme til at se masser af håndbold på kanalen i 2006.

Idans 2005-status

 Idan følger efter nytår op på det forgangne år med analyser af tv-kanalernes dækning af udvalgte idrætsgrene helt tilbage til 1993, men også med helt dugfriske 2005-tal.

I løbet af 2006 følger Idan danske tv-sportsgrene tæt og lægger op til debat om forholdet mellem idræt og tv i fremtiden.

Seerandele til tv-sport i 2005

 
 

Seernes forbrug af tv-sport i 2005 (pr. dansker på tre år og derover - til og med 19. december)

 TV 2 

37 timer 

 48,2%

 TV 2 Zulu

7 timer 

9,3%

 DR1

13 timer 

16,9%

 DR2

1 time 

1,7%

 TV3

1 time 

1,5%

 TV3+

10 timer 

13,2%

 Viasat Sport 1+2+3

4 timer 

5,5%

 Kanal 5

3 timer 

3,7%

Kilde: Gallups TV-Meter/TV 2 Medienyt