Idan Artikel 15.03.2006

Tv-portræt: Badminton i tv-offensiv

TV 2 har siddet solidt på badminton i mange år. I 90’erne havde badminton en solid position på tv, men med eksplosionen af tv-sport i dette årti er en offensiv satsning nødvendig.

Skrevet af: Martin Hedal

Badminton har i perioden 1993-2005 siddet på ca. 2% af dækningen af sport på dansk tv. Det gælder både for transmissioner og indslag samt specifikt for nyhedsindslag på DR1 og TV 2. Eksponeringen af badminton var pæn i 90’erne, og ketchersporten har ikke oplevet samme boom i eksponering som idrætten generelt har stået for på tv siden 2000. Seernes forbrug af badmintontransmissioner har da også de senere år været faldende, så med undtagelse af et enkelt tv-succesår i 1999 har transmissionerne genereret et faldende antal seertimer. Det skyldes ikke mindst, at en stor del af badmintontransmissionerne i dag ligger på TV 2 Zulu, der trækker langt færre seere end TV 2.  

Danmarks Badminton Forbunds direktør Thomas Lund forklarer i et kvalitativt interview med Idan badmintons dyk fra 1990’erne til i dag med håndboldens tv-succes:

”Der (i midt-90’erne, red.) fyldte vi meget i danskernes bevidsthed i mediemæssig forstand. Og så kom håndboldbølgen alvorligt ind over os. Tv-stationerne går benhårdt efter at udvikle produkter, som, de mener, er udviklingsværdige – og hvor de ser et potentiale. Og det har de gjort med håndbolden.”

På en top 50 over de mest sete badmintontransmissioner siden 1993 figurerer TV 2 Zulus 90 transmissioner ikke. Det er på TV 2, de høje seertal skal findes. Før 2001 lå det gennemsnitlige seertal til badmintontransmissioner på TV 2 på 199.000, mens tallet er 151.000 for de seneste fem år. TV 2 Zulu har siden 2001 i gennemsnit haft 42.000 seere til badmintontransmissionerne.

Badminton i offensiven

Badmintonsporten er i den gunstige position, at de hjemlige turneringer udgør 71% af transmissionstiden (primært turneringerne Copenhagen Masters og Denmark Open). Det skaber et fundament for sponsorindtægter:

”Den meget direkte afledte effekt er jo en sponsor-/økonomisk virkning. Det at være på tv er med til at drive vores forretning.”

Andre fordele ved at være på tv-skærmen er ifølge Thomas Lund synliggørelse over for potentielle medlemmer og imagepleje. Men for at få en mærkbar effekt kræver det, at badminton når bredt ud, og det savner badmintondirektøren. Han ønsker en omstilling fra defensiv til offensiv badmintonsatsning på tv:

”Det er jo ikke, fordi det skal lyde som en kritik af TV 2. Jeg kender godt spillereglerne. Men der skal ikke være nogen tvivl om, at mit budskab til TV 2 er, at de skal vise meget mere badminton.”

Badminton ligger som tv-sport i den tunge ende af en top 10 og trods en solid udbredelse i befolkningen, er badminton heller ikke blandt de allermest populære idrætsgrene herhjemme: 

Hvilke tre idrætsgrene er du mest interesseret i? (befolkning over 15 år)

 

Procent af befolkning

Fodbold

48

Håndbold

41

Cykling

18

Dans

16

Formel 1

14

Atletik

11

Tennis

11

Badminton

10

Svømning

9

Kilde: MMI Sponsorbarometer Danmark 2005

Det vil Thomas Lund meget gerne ændre på, og han ser det som realistisk, at badminton smasher sig op i top 3-4 i løbet af de kommende år. Det skal blandt andet ske gennem en dobbeltsatsning tv-mæssigt: 

  • Udenlandske turneringer

    : ”Den ene af vores strategier er, at vi gerne vil have mere udenlandsk badminton – udenlandske turneringer. De bliver spillet alligevel. Danske spillere deltager. Billederne fra banen er i mange turneringer efterhånden af høj kvalitet, så de kan fint blive vist.”
  • Badmintonligaen

    : ”Den anden strategi er at skabe kontinuitet indenlands. Det har vi gjort ved at omstrukturere holdturneringen og sat Badmintonligaen i søen. Den er så faktisk først kommet i gang i år. Der skulle nogle sværdslag til. Vi har haft mange interne diskussioner om, hvordan den skulle koordineres.”

Med de to strategiske fokusområder på tv-siden ønsker Danmarks Badminton Forbund at vende kurven og få badminton ind i en positiv spiral, hvor tv satser offensivt på idrætten.

Fem år mere på TV 2

TV 2 har købt rettighederne til at vise dansk badminton frem til 2011. Det indebærer også rettigheder til levende billeder i nye medier som internet og mobil. Thomas Lund og Danmarks Badminton Forbund gør sig dog også for tiden tanker om de muligheder i fremtiden:

”Jeg vil sige, når nu vi kommer på den anden side af den tv-aftale, vi har indgået nu her på fem år, så tror jeg, det bliver væsentligt mere aktuelt, end det er i dag. Vi tænker da selv og har også dialog omkring streaming osv.”