Danskernes motions- og sportsvaner: Sociale relationer (5:5)
I dette afsnit af 'Viden i spil med Idrættens Analyseinstitut' har Cecilie Hedegaard Bak inviteret Steffen Rask, senioranalytiker i Idan, i studiet til en snak om danskernes motions- og sportsvaner med særligt fokus på sociale relationer.
Hvad betyder det for vores egen idrætsdeltagelse, hvis vores venner eller familie er aktive i fritiden, og har det nogen effekt på vores idrætsvaner, hvis vi bliver opfordret til at dyrke motion? Det ser vi nærmere på i dette afsnit af ’Viden i spil med Idrættens Analyseinstitut’, hvor Cecilie Hedegaard Bak har inviteret Steffen Rask, senioranalytiker i Idan, i studiet.
Sammen dykker de ned i undersøgelsen af danskernes motions- og sportsvaner, og de ser blandt andet nærmere på begrebet ’sense of belonging’ i en idrætskontekst.
Dette er femte og sidste del i serien om danskernes motions- og sportsvaner.
Undervisningsmateriale
Find arbejdsspørgsmål og supplerende materiale herunder eller download det i wordformat.
- Redegør for omgangskredsens betydning for børns idrætsdeltagelse (se figur 1 og 2)
- Hvilken del af omgangskredsen har den største påvirkning på børns idrætsdeltagelse?
- Hvilken betydning har de nære relationer for de voksnes idrætsdeltagelse?
- Diskuter to og to eller i grupper, hvorfor ens nære relationers idrætsvaner har betydning for vores egen idrætsdeltagelse (inddrag gerne teori omkring socialisering)
- Giv også eksempler på, hvad og hvem der har betydning for jeres egen idrætsdeltagelse
- Redegør for begrebet ’sense of belonging’ og dets betydning for idrætsdeltagelsen
- Overvej med udgangspunkt i udtalelserne fra de to 9. klassespiger, hvordan jeres egen oplevelse med idrætten og idrættens fællesskaber er/har været
Teori: Sporten i samfundet, Systime – ’4.3. Socialisering til sport’
Figur 1: Idrætsmotiverende handlinger blandt forældre, søskende og venner og børns idrætsdeltagelse (pct.)